صحبة الغرباء: ألکسندر بوب وويليم وردزورث

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تشير الدراسة إلى إلحاح مؤرخي الأدب المتکرر على التناقض الکبير بين المدرستين الکلاسيکية الجديدة والرومانسية وأبرز ممثلي المذهبين: ألکسندر بوب (1744-1688) ووليم وردزورث  (1850-1770) فى الأدب الإنجليزي. تقدم الدراسة قراءة من منظور الجندر لهذا التناقض بين المذهبين. في هذه القراءة، تقوم الدراسة بتحليل ومقارنة کيف تبدو الکلاسيکية الجديدة في صورة المذکر ( العقل، النظام، النظرة للخارج أو المجال العام)، في حين يتم تقديم المرحلة الرومانسية فى صورة المؤنث (المشاعر، الطبيعة، التمرد، الانسحاب إلى الفضاء الخاص). وهذا التناقض بين المذهبين ينسحب بالتبعية على رائديهما الکبيرين: بوب ووردزورث.
ولکن على الرغم من التباينات الشديدة بين الشاعرين الکبيرين، ترصد الدراسة أحد الجوانب التى تجمع بينهما. هذا الجانب يتمثل فى تبنيهما وجهة نظر سلبية تجاه النقد والنقاد. کلاهما يرى أن النقد هو آخر الأدب: النقد أقل شأناً من الکتابة الإبداعية، وهو عمل طفيلي يعتمد على الأدب لکى يوجد. وهذه العلاقة يمکن قراءتها من منظور الجندر أيضاً. في حالة بوب تبدو العلاقة جندرية صريحة، حيث يتم تصوير الشاعر في صورة الرجل (الزوج) والناقد في صورة المرأة (الزوجة). کما تبدو هذه العلاقة الجندرية أيضاً في صورة مجازية: تبعية النقد واعتماده على الأدب (کما أن تبعية المرأة للرجل واعتمادها عليه هى أحد تجليات التشکل الاجتماعي والثقافي للعلاقة الجندرية). وتبين الدراسة المفارقة في هذه الرؤية. حيث يتضح أن کلاً من بوب ووردزورث (کلاهما شاعر وناقد) ينتصر للأديب (الرجل) على الناقد (المرأة) في ذاته. وبذلک يبدو أن کلاً منهما يريد أن يقدم نفسه کشاعر لا کناقد.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Strange Bedfellows: Alexander Pope and William Wordsworth

المؤلف [English]

  • Samir Ahmed Abdel-Naim Abou Elhassan
المستخلص [English]

Alexander Pope (1688-1744) and William Wordsworth (1770-1850) are two giants in the history of English literature. They are the leading figures of Neo-classicism and Romanticism respectively. In writing literary history, the paper claims, the contrast between Neo-classicism and Romanticism is gendered. It is one in which Neo-classicism is male, Romanticism is female. Associating Neo-classicism with reason, order, logic, rationality, and adherence to social conventions casts it in the age-old attributes of masculinity. Romanticism, on the other hand, is generally represented in terms such as feelings, intuition, nature, and focus on the personal. These are attributes which have for long been socially and culturally constructed as feminine. Clearly, the contrast applies to the prominent writers of the two periods: Pope (male) and Wordsworth (female).
The paper, nevertheless, brings forward one aspect of the two poets that usually goes unnoticed. Both writers share a demeaning vision of criticism and critics. Criticism, in other words, makes of Pope and Wordsworth strange bedfellows. Both writers contrast poets with critics, and both privilege the former. Poets are inventive points of origin, critics are parasitical dependents. This contrast, the paper claims, is also engendered. It is a contrast in which poets are male, critics are female. Ironically, the paper concludes, this engendered contrast can reflect on Pope and Wordsworth – they are critics as well as poets. As poets, they are masculine, but as critics, they are feminine. Their dismissal of criticism as parasitical is an attempt to deny the female side of/in themselves.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Alexander Pope
  • Neo-classicism
  • William Wordsworth
  • Romanticism
  • literary criticism and history
  • Gender
  • periodization