المهارات الاتصالية عند ممارسي العلاقات العامة واثرها في تفعيل الانشطة الجامعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تعد اقسام العلاقات العامة في أية مؤسسة حکومية کانت ام خاصة من اهم الدوائر التي ينعکس نتائج عملها سلبا او ايجابا على سمعتها ويتعداه ذلک الى مدى الثقة والمصداقية التي سيوليها لها جمهورها الداخلي والخارجي, مما يتطلب ان يمتلک العاملون في هذه الاقسام مهارات اتصالية تؤهلهم للقيام بهذا الدور المتمثل في تسويق الرسالة الاتصالية, وتختلف المهارات الاتصالية عند العاملين في العلاقات العامة من شخص لآخر باختلاف الموقف الاتصالي, فلهذه المهارات معياران هما: الهدف الاتصالي والسرعة في تحقيقه اذ تتحکم في هذه المهارة جملة من العوامل منها: الاستعدادات النظرية والاستعدادات الفطرية المتمثلة بمجموع الصفات الشخصية والنفسية والاجتماعية والعقلية التي اکتسبها الفرد جينيا واداراک الذات والقدرات العقلية, فالفرد الذي يتميز بالذکاء الاجتماعي والقدرة التعبيرية اللغوية الجيدة يمکن له تحقيق تواصل ناجح مع جمهور المؤسسة الداخلي والخارجي, ومن هنا جاء هذا البحث ليسلط الضوء على المهارات الاتصالية عند العاملين في العلاقات العامة وقد اختار الباحث قسم الاعلام والعلاقات العامة في جامعة بغداد انموذجا ليقوم بمسح مستوى المهارات الاتصالية في تسويق الرسالة الاعلامية عند العاملين في هذا القسم اذ يتکون البحث من الاطار المنهجي من حيث تحديد مشکلة البحث وصياغتها والهدف الذي تبغي هذه الرسالة الوصول اليه فضلا عن المنهج المسحي بشقيه الوصفي والتحليلي الذي اعتمد في هذه الدراسة, وقد صمم الباحث الاستبانة کأداة رئيسة لجمع المعلومات والبيانات بما يحقق اهداف البحث في التعرف على مستوى وانواع مهارات التسويق الاعلامي التي يمتلکها الاعلاميون في العلاقات العامة في جامعة بغداد واثرها في تفعيل الانشطة الجامعية , اما الاطار النظري فقد تناول  المهارات  الاتصالية والتسويقية, فيما اعتنى المبحث الثاني بمهارات التسويق الاعلامي, اما الدراسة الميدانية فقد تضمنت محورين الاول البيانات الاولية للمبحوثين التي تمثل خصائصهم من حيث الجنس والمرحلة العمرية والتحصيل الدراسي والاختصاص الدقيق والحالة الاجتماعية, والثاني الاسئلة الخاصة بالمهارات الاتصالية, وجاء هذا البحث ليدرس مستوى امتلاک العاملين في العلاقات العامة في جامعة بغداد للمهارات الاتصادية وتشخيص انواعها والاساليب التي يلجأ اليها العاملون في العلاقات العامة في تسويق رسائل الجامعة اعلاميا, وقد افرز البحث جملة من النتائج المهمة.

عنوان المقالة [English]

Communication skills of public relations practitioners and their effect on activating university activities (University of Baghdad as a model)

المؤلف [English]

  • Hassan Abd El-Hadi
المستخلص [English]

The departments of public relations in any government or private institution are of the most important departments that reflected the results of its work positively or negatively on the reputation to the extent of trust and credibility of the internal and external audiences. The workers in these departments have the communication skills that qualify them for this role of marketing communication message and these skills are different from one person into another depending on the communicative attitude. The skills have two criteria: The Target of communication and The Speed. There are factors to achieve control: the theoretical preparations and the subjective preparations such as the personal, psychological, social and mental qualities acquired by the individual genetically, identifying the self and mental abilities.The individual, who characterizes with social intelligence, the ability of good language, has a successful communication with the public internal and external institution. Hence, this research sheds the light to the communicative skills in public relations. The researcher has chosen Public Relations Department/ University of Baghdad as a representation to the survey of communication skills in marketing of message in this department. This paper consists of systematic research framework in terms of identifying the research problem, its formulation and the goal as well as the method of survey (the descriptive and the analytical), which was adopted in this study . Theresearcher designed the questionnaire as a main tool for gathering information and data to achieve the research objectives in identifying the level and the types of media marketing skills possessed by public relations journalists at University of Baghdad and its impact on activating the activities. The theoretical framework dealt with the communicative and marketing skills. The study included two main axes: the primary data for respondents according to gender, age, academic achievement, exact specialization and social status, and the second: the questions about communicative skills. This study examines the level of the public relations skills to Baghdad University workers, identifying the types of skills of these workers in marketing the messages in University. The paper has got a number of important results