الشعـور بالذنب وعلاقتـه بالقلـق الصريـح لدى طالبات کلية التربية للبنات/جامعة بغداد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد/کلية التربية للبنات

المستخلص

يهدف البحث الحالي الى:
١- قياس الشعور بالذنب لدى طالبات کلية التربية للبنات للمرحلتين ( الأولى والرابعة )
٢- قياس القلق الصريح لدى طالبات کلية التربية للبنات للمرحلتين ( الأولى والرابعة )
٣- الکشف عن العلاقة بين الشعور بالذنب والقلق الصريح.
ومن الوسائل الاحصائية المستخدمة:
1- الاختبار التالي (T-Test) لعينتين مستقلتين استخدم لأستخراج القوة التميزية للفقرات بأسلوب المجموعتين المتطرفتين.
2- معامل الارتباط بيرسون (Pearson covrelation coeficeht) وقد استخدم في استخراج علاقة درجة الفقرة بالدرجة الکلية للمقياس .
أما نتائج البحث فأظهرت:
١- ان العينة من طلبة الجامعة لديهم شعور بالذنب 2- إن العينة من طلبة الجامعة لديهم قلق صريح
3- ان الفروق دالة بين العينتين 4- وجود علاقة طردية بين الشعور بالذنب والقلق الصريح
ومن توصيات الباحثة:
١- استخدام مقياس القلق الصريح من قبل المرشدين التربويين في تشخيص الطلبة ذوي القلق الصريح.
٢- استخدام مقياس الشعوربالذنب من قبل المرشدين التربويين في تشخيص الطلبة ذوي الشعوربالذنب.

عنوان المقالة [English]

Guilt and its relationship to frank anxiety Students of Girls College of Education / University of Baghdad

المؤلف [English]

  • Samah Hamza
المستخلص [English]

The current research aims to:
1- measuring the guilt feelings of students of the College of Education for girls for the first and fourth))
2-measuring the frank concern among students of the Faculty of Education for girls for the first and fourth))
3-Detecting the relationship between guilt and explicit anxiety
Statistical methods used include:
1-The following test (T-Test) for two independent samples was used to extract the distinct power of the paragraphs in the style of the two extremes.
2-Pearson covrelation coeficeht was used in extracting the relation of the degree of the paragraph to the total degree of the scale.
The results of the research showed:
1-The sample of university students have a sense of guilt 2- The sample of university students have an explicit concern
3-the differences between the two characteristics 4- the existence of a positive relationship between feelings of guilt and frank anxiety
Among the researcher's recommendations:
1-the use of the measure of explicit concern by educational counselors in the diagnosis of students with explicit concern.

2-Use of the measure of guilt feelings by educational counselors in the diagnosis of students with a sense of guilt.