أثر الروبوت التعليمي في تنمية بعض مهارات الطفل الإبداعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعه بغداد

المستخلص

المستخلص:
درج استعمال الروبوت في مجالات التعليم في دول العالم المتقدمة، وقد أثراستخدام الروبوتات في مفاهيم التربية وغاياتها، لتصبح أداة عملية لتطبيق المبادئ الرياضية والفيزيائية والهندسية والتكنولوجية وبديلا للمناهج الجامدة البعيدة عن الواقع العملي، تسعى الدراسة إلى التّعرف على أثرالروبوت التعليمي في تنمية بعض المهارا الإبداعية لدى الطفل، وبيان إمكانية الإفادة من هذه الروبوتات في تطويرالمجال التعليمي ، وما مدى استجابة الطفل للتعلم عن طريق هذه التكنولوجيا ، اعتمد البحث أسس المنهج التجريبي للوصول إلى النتائج المرجوة من خلال تجريب الروبوت على عينة من الأطفال للوصول إلى النتائج المرجوة من البحث؛ ومن أهم النتائج التي توصلت اليهاالدراسة هي ان استخدام الروبوت التعليمي من قبل الأطفال بعد تدريبهم على استخدامه أدى إلى تقليل الزمن اللازم لعملية التركيب وذلك لاعتماد الطفل على تميزالاشكال والالوان في عملية التركيب، كما بينت الدراسة ان بعض الأطفال قادرين دون تدريب على الحصول على الشكل المطلوب لكن يحتاجون إلى وقت أطول من الأطفال الذين تم تدريبهم على الروبوت.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The impact of educational robots on development some of the child's creative skills

المؤلف [English]

  • Shaimaa Harith
University of Baghdad
المستخلص [English]

Robots have been widely used in the fields of education in developed countries of the world. The use of robots has influenced the concepts and goals of education, becoming a practical tool for applying mathematical, physical, engineering and technological principles and an alternative to rigid curricula far from practical reality. The study seeks to identify the impact of the educational robot in developing skills. Creativity in childrenTo demonstrate the possibility of benefiting from these robots in developing the educational field, and the extent of the child’s response to learning through this technology, the research adopted the foundations of the experimental approach to reach the desired results by experimenting with the robot on a sample of children to reach the desired results from the research. It was one of the most important results The study shows that the use of the educational robot by children and training them to use it led to a reduction in the time required for the installation process, due to the child’s reliance on distinguishing shapes and colors in the installation process. The study also showed that some children are able, without training, to obtain the desired shape, but they need a longer time. Many children have trained on the robot
Keywords:EducationalRobot, Creative skills, Child

الكلمات الرئيسية [English]

  • EducationalRobot
  • Creative skills
  • Child