درجة ممارسة القيادة المُوَزَّعَة لدى مديري مدارس وکالة الغوث في محافظات غزة من وجهة نظر معلميهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم أصول التربية، کلية التربية، جامعة الأزهر، غزة، فلسطين

2 وکالة الغوث الدولية، غزة، فلسطين

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف إلى:" درجة ممارسة القيادة المُوَزَّعَة لدى مديري مدارس وکالة الغوث في محافظات غزة من وجهة نظر معلميهم"، وقد استخدم الباحثان المنهج الوصفي ، وتکونت عينة الدراسة من ( 450 ) معلمًا ومعلمةً. وقد توصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة القيادة المُوَزَّعَة لدى مديري مدارس وکالة الغوث الدولية في محافظات غزة من وجهة نظر معلميهم جاءت (84.94) بدرجة کبيرة جدًا، وأسفرت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى ( لمتغير جنس مدير المدرسة ( ذکر ، أنثى) لصالح من أجاب أن جنس مدير المدرسة أنثى، ولمتغير نوع المدرسة( ذکور ،إناث ، مشترکة ) لصالح مدارس الإناث والمدارس المشترکة، ولمتغير المرحلة التعليمية ( ابتدائي، إعدادي، ابتدائي وإعدادي ) لصالح المرحلة الابتدائية، ولمتغير ( المنطقة التعليمية ) لصالح المناطق التعليمية التالية:    بيت حانون وبيت لاهيا، منطقة جباليا، منطقة النصيرات والبريج، منطقة دير البلح والمغازي، منطقة غرب خانيونس. کما قدم الباحثان مجموعةً من التوصيات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Degree of Practicing the Distributed Leadership among School Principals from Teachers’ Views at UNRWA Schools in Gaza Governorates

المؤلفون [English]

  • Fayez Ali 1
  • Mohamed Ragab 2
المستخلص [English]

This Study aimed at identifying the degree of practicing the distributed  leadership among schools principals at UNRWA in Gaza governorates from their teachers’ views. The researchers used the Descriptive Approach. The study sample consisted of (450) teachers both males and females.
The results of the study:

This study showed that the degree of practicing the distributed leadership among schools principals at UNRWA in Gaza governorates from their teachers’ views was very frequent (84.94). The study also showed that there were significant statistical differences due to (the variable of school principal gender (male, female) and it was in favor of those who answered that the sex of the school principal was female; the variable the school type (male, female or co-ed) and it was in favor of the primary and co-ed schools; the variable of the educational stage (Elementary, preparatory, elementary and preparatory) and it was in favor of the primary stage; the variable of the Area Education, and it was in favor of the following educational areas: Beit Hanoun and Beit Lahia Area, Jabalia Area, Nusseirat and El Bureij Area, Deir El Balah and Maghazi Area, and West Khan Younis Area. Finally, the researchers put a set of recommendations.