علاقة الابداع الإداري للمؤسسة التعليمية بالبيئة المدرسية من وجهة نظر مديري المدارس في مديريات التربية والتعليم لدى عينة أردنية (دراسة ارتباطية فارقة )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التربية والتعليم- الأردن

المستخلص

هدفت الدراسة الى الکشف عن علاقة الابداع الاداري للمؤسسة التعليمية بالبيئة المدرسية من وجهة نظر مديري المدارس في مديرية التربية والتعليم في لواء الکورة. ولتحقيق اهداف الدراسة، تم استخدام المنهج الوصفي المسحي حيث تکونت عينة الدراسة من (40) مدبر ومديرة و(40) مشرف ومشرفة. وقد تم تطوير مقياس للکشف عن العلاقة بين الابداع الإداري للمؤسسة التعليمية والبيئة المدرسية من وجهة نظر مديري المدارس في مديريات التربية والتعليم. وأظهرت نتائج وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين الابداع الاداري والبيئة المدرسية من وجهة نظر مديري المدارس في تربية لواء الکورة، ووجود مستوى لتميز الاداري الواقعي في تربية لواء الکورة من وجهة نظر مديري المدارس، کما وأظهرت النتائج عدم وجود فروقات بين الابداع الاداري والبيئة المدرسية تعزى للجنس والرتبة الوظيفية. وفي ضوء ما تبين من نتائج،  قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات، أهمها أن يطلع مدراء ومديرات المدارس عمومًا والمشرفين خصـوصًا على نتائج هذه الدراسة وعلى أثر الابداع الاداري على البيئة المدرسية.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Relationship Between the Administrative Creativity of the Educational Institution and the School Environment from the Perceptions of School Principals at Educational Directorate in a Jordanian Sample

المؤلف [English]

  • Tariq Reda Al Tabanjat
المستخلص [English]

The aim of the study was to reveal the relationship between the administrative creativity of the educational institution and the school environment from the perceptions of school principals at Al Koura educational directorate. To achieve the objective of the study, a descriptive survey design was employed. The sample of the study consisted of (40) school principals and (40) educational supervisors. For data collection, a questionnaire measuring the impact of administrative creativity on educational institution from schools principals' perceptions was developed. The results of the study indicated a statistically significant correlation between administrative creativity and school environment from schools principals' perceptions at Al Koura educational directorate. The results of the study indicated that the real administrator was the best category from the perceptions of schools principals. There were no statistically significant differences in the magnitude of the correlation between administrative creativity and school environment due to gender and position. In light of these results, the study recommended the need for schools principals and educational supervisors to be well informed about the results of this study, especially with respect to the impact of administrative creativity on school environment.