تحليل البنيان الموضعي الداخلي للمقالات الجدلية لدى طلبة الجامعات المصرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى تحليل التماسک الداخلي  تماسک  البينان النصي  في عينة من 25 مقال جدلي لطلابالسنة الأولى في الأکاديمية العربية للعلوم والتکنولوجيا والنقل البحري. تفحص هذه الدراسه على وجه التحديد التماسک الداخلي لمقالات الطلاب عن طريق فحص الهيکل الموضعي الداخلي للبنيان النصي وعناصره الأساسية الثلاث التي يستخدمهم الطلاب و هى التعاقب المتوازي، التعاقب المتتابع، والتعاقب الممتد المتوازي. تم فحص تکرار الکلمات والعبارات باستخدام اداة لوتاماتي (1987) لتحليل الهيکل الموضعي الداخلي للبنيان النصي (TSA). تکشف النتائج التي توصلت إليها الدراسة الي أن الأغلبيه من الطلاب يستخدمون التعاقب المتوازي في البنيان النصي الداخلي (37.26٪). يليه في الأستخدام التعاقب المتتابع بنسبه (35.62٪)، في حين اقل نسبه استخدام من قبل الطلاب کانت للتعاقب الممتد المتوازي بنسبه(27.12٪). وتضح من هذه النتائج ان تحقيق التماسک الداخلي للبنيان النصي يشکل صعوبة لدى الطلاب عند تعلم اللغة الثانية بسبب ضعف الموارد المعجمية. وتوصي هذه الدراسة باستخدام ((TSA کاستراتيجية فى تدريس مختلف المقررات الدراسية بمستوياتها المتوسطة والمتقدمة مما يسهم فى تعزيز التماسک الداخلى للبنيان النصي فى مقالات الطلاب.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Topical Structure Analysis in Egyptian University Students' Argumentative Essays

المؤلف [English]

  • Noha Omaya Shabana
المستخلص [English]

This study examines the topical structure analysis of 25 argumentative essays of first-year university students in Arab Academy for Science and Technology and Maritime Transport (AASTMT). It specifically examines the internal coherence of the students’ essays by examining the internal topical structure and its three basic elements which are parallel, sequential, and extended parallel progressions employed by the sample students. The repetition of keywords and phrases is investigated using Lautamatti’s (1987) framework for the topical structure analysis (TSA). The findings of the study reveal that parallel progressions were the mostly employed with a percentage of 37.26%, followed by sequential progressions with a percentage of 35.62%, and extended parallel progressions with a percentage of 27.12% respectively. These findings suggest that students find difficulty in achieving coherence because of their poor lexical resources as L2 learners. It is recommended that instructors use the TSA as a strategy in teaching both intermediate and advanced academic courses. Consequently, the students’ familiarity with the TSA would contribute to enhancing coherence in their essays.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Topical structure analysis
  • Coherence
  • Argumentative essays