التناص الإيقاعي والموسيقي في النص الشعري الليبي الحديث (حسن السوسي،خليفة التليسي،عبد المولى البغدادي)نموذجاً

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يعالج موضوع التناص الإيقاعي والموسيقي في النص الشعري الليبي الحديث التفاعل النصي في أبرز عناصر البنية اللغوية للنص وهما(الإيقاع والموسيقى)اللذان يهبان النص هويته وتأثيره في المتلقي، بالاعتماد على أهم مخرجات نظرية التناص وتطبيقها على ثلاثة نماذج من شعراء الحداثة في ليبيا، ويظهر من خلال تحليل بعض نتاجاتهم أن البنية الإيقاعية والموسيقية تستمد في الغالب من نصوص سابقة أو تتفاعل معها أو تعارضها بنقضها ومخالفتها.
ويأخذ ذلک التفاعل منحيين:
الأول: يحدث في الإطار الموسيقي الخارجي (المعارضة) حيث تتناص القصيدة الحديثة مع نموذج سابق في الوزن والقافية وتخالفه في نواحي أخرى بطرح مضامين مختلفة.
والآخر: يحدث في الإيقاع الداخلي للنص؛ حيث يستلهم النص الحديث کثيراً من إيقاعات النصوص السابقة عليه مثل تکرار بعض الوحدات والنبر والإيقاع النفسي.
وفي المستويين کلاهما تبرز مقدرة الشاعر الحديث على تحويل عناصر الإيقاع الکامنة في النص السابق بقصد تحقيق خصوصيته وتفرده،  لکنه لا يتفلّت من تأثير النص السابق في تشکيل بنيته ودلالته. في محاولة لإثبات تفرّده من جهة وتفاعله من جهة أخرى؛ فتحقق –بذلک- دلالة الاتصال والانفصال مع النصوص السابقة بحسب ما تقتضيه التجربة الشعرية الحديثة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Rhythmic Intertextuality and Music in Modern Libyan Poetry (Hassan Soussi, Kalifa Tillisi, and Abdel Mawla Al-Baghdadi as a Model

المؤلف [English]

  • Magda Hussein
المستخلص [English]

The subject of Musical & Rhythmic in the modern Libyan poetry  text deals the subject of textual  interaction in the most elements of language infrastructure of text , and they are ( elements of  Musical & Rhythmic )which give the text its identity and its effect in the receiver ,  by depending on the most  important of theory outputs and practice it on three samples of the modern poets at Libya  , and it appears from analysing some of their products that the Musical & Rhythmical structure derives at almost from previous texts or interact with it or oppose  it by criticism and violating .
And this interaction take two curves :
The first curve : This curve occurs in the external musical frame (comparison) , where as the modern poem be similar with a previous pattern in rhyme and measure andviolate it in other things by suggesting  deferent texts .
The other curve : This occurs in the internal rhyme of the text , as the modern text inspired more of previous texts rhymes  like repeating some  paragraphs  , accents and psychological rhyme .
In the two levels , the capacity of the modern poet appears on transferring the hidden rhyme elements in the previous text with purpose to achieve his Uniqueness and privacy , but he do not get ride of the effect of the previous text in forming hisstructure and significance , in an attempt to prove his significance from one side , and his interaction from other side ; to achieve  the connection and separation significant with the previous texts as requested by the modern poetical experience.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Inter Textualism – outlets music – Internal Rhythm – comparison
  • Rhyme – Paronomasia – Repetition
  • Text
  • pattern