اثر استخدام إستراتيجيات التعلم الفعالة على تحصيل طالبات الکلية للمرحلة الثالثة في کورس طرائق تدريس اللغة الانکليزية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المستخلص

يتم استخدام إستراتيجيات التعلم الفعالة من اجل ضمان مشارکة جميع الطالبات بشکل فردي أو بشکل مجاميع صغيرة في الفعاليات . يهدف هذا البحث إلى التحقق من اثر استخدام إستراتيجيات التعلم الفعالة على تحصيل طالبات الکلية للمرحلة الثالثة في کورس طرائق تدريس اللغة الانکليزية بالمقارنة مع الطريقة القديمة أو (طريقة المحاضرة). من اجل ذلک صيغت فرضيتين صفريتين: تشير بأنه ليس هناک فرق ذو دلالة إحصائية بين تحصيل الطالبات اللواتي درسن کورس طرائق تدريس اللغة الانکليزية باستخدام إستراتيجيات التعلم الفعالة وأولئک اللواتي درسن نفس الکورس بطريقة المحاضرة. ليس هناک فرق ذو دلالة إحصائية في الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في کورس طرائق تدريس اللغة الانکليزية.ومن اجل تحقيق هدف الدراسة أجريت تجربة لمدة 8 أسابيع باستخدام التصميم التجريبي ذو الاختبار القبلي البعدي غير متساو المجاميع. باستخدام الاختبار التائي لعينتين مستقلتين وجد بان قيمة التائية المحسوبة هي 4.808  والتي هي اکبر من الجدولية 2.000 عند مستوى دلالة 0.05. هذا يدل بان هنالک فرق ذو دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية، في ضوء النتائج ينصح باستخدام إستراتيجيات التعلم الفعالة في تدريس کورس طرائق تدريس اللغة الانکليزية/للمرحلة الثالثة. في نهاية البحث، تم وضع الخاتمة، التوصيات والاستنتاجات.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effect of Using Active Learning Strategies on Iraqi Third Year College Students' Achievement in the Course of Methods of Teaching EFL

المؤلفون [English]

  • Muntaha Sabbar Jebur
  • Maysaa Rashid Abdul-Majeed
المستخلص [English]

Active Learning Strategies (ALS) can be used to engage students in individual or small group activities to ensure the participation of all. This study is an attempt to investigate the effect of using active learning strategies on third year college students' achievement in the course of methods of teaching EFL in comparison with the presentation-practice production (PPP) approach or the method. 
To fulfill the aim of the study, the researchers adopted two null hypotheses which indicates that there is no significant difference between students' achievement who practice by active learning strategies and that of students who do not practice it. There is no significant difference between the experimental group students’ achievement in the pre posttests in the methods of teaching EFL course. To achieve the aim of the study, an eight-week experiment was conducted using a pre-posttest non-equivalent groups design. Using the t-test for two independent samples, it is found that the calculated t-value is 4.808 which is greater than the tabulated value 2.000 at 0.05, which means a statistically significant difference in favour of the experimental group. This indicates that active learning strategies is more effective than the presentation practice production teaching (PPP) or the Lecture Method teaching as it leads to the rising of the awareness of the students towards their subject- matter. At the end of the research paper, conclusions, recommendations, and suggestions for further studies are put forward.