الطبقة الاجتماعية واللغة: هيمنة آحداهما کدلالة على الهوية في قصيدة تونى هاريسون رباعيات العراق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تعالج هذه الدراسة الصراع الطبقي والقدرة على إتقان اللغة في شعر توني هاريسون (1937-). وهي دراسة نقدية لتجربتها الشعرية وبخاصة في قصيدته في "رباعية العراق". وتنقسم الدراسة إلى مقدمة وثلاثة أبواب وخاتمة، حيث يخصص القسم الأول للخلفية السياسية والتاريخية للقصيدة، ويتناول القسم الثاني حياة هاريسون مع توضيح انتقاله من حياة الطبقة العاملة نحو البلاغة اللغوية والثقافة، ويوضح القسم الثالث الصراع الطبقي في موضوع القصيدة و شکلها. وأخيراً تختم الدراسة ملخصاً لنتائج البحث و مقترحات لدراسات أخرى. و هکذا هاريسون حاول إثبات صحة نظريته أن اللغة هي العامل الذي يحدد مکانة الأفراد في المجتمع، و لکن بعد تحليله لأحداث حرب العراق و ما يحدث في العالم بشکل عام وجد أن الطبقية لا تزال تحکم المجتمعات و تصنف الناس فيها.

عنوان المقالة [English]

Class and Language: The Two Competing Markers of Identity in Tony Harrison's “Iraquatrains”

المؤلف [English]

  • Suzanne A Wazzan
المستخلص [English]

This study handles the conflict of class and the power to master words in the poetry of Tony Harrison (1937-   ). It is a critical study of his poetic experience especially in his poem "Iraquatrains." The study is divided into an introduction, three sections and a conclusion. The first section is devoted to the political and historical background of the poem. The second section deals with Harrison's life with an illustration of his shift from a working class life towards articulacy and culture. The third section illustrates the conflict of class in the form and theme of the poem. The conclusion contains a summary of the findings of the research. . In short, Harrison attempts to dramatize his feelings of sorrow that societies are still dominated by class distinctions as well as money which still exist nowadays; and education as well as mastering language are just artificial markers of people’s position in society.