نحو مفهوم للذات متجاوز للعرق فى شعر جاکى کاى Jackie Kay

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

بإستخدام بعض آراء الناقد الثقافى البريطانى ستيورات هول  حول تشکيل الذات فى المجتمع البريطانى المعاصر يحاول هذا البحث دراسة تشکيل الذات عند الشاعرة البريطانية المعاصرة جاکى کاى Jackie Kay (المولوده في 1961) المنطلق من منظور أصلها المختلط کطفلة سوداء مولودة لأب نيجيرى وأم اسکتلندية بيضاء، ثم تبنيها على يد أبوين اسکتلنديين بيض أيضاً. وبالرغم أن مجموعتها الشعرية الأولى " أوراق التبنى"( The Adoption Papers (1991 (1991) تعالج بشکل کبير الذات المتبناه إلا أنها تحوى اشارات—توسعت فيها کاى فى مجموعتيها التاليتين " عشاق آخرون" (1993) Other Lovers و" شحوب اللون" Off Color (1998). (1998) – إلى الذات السمراء ، وعلى الرغم من أنها تکتب إنطلاقاً من خلفية ثقافية ولغوية بريطانية إلا أن ذاتها دائما محل تساؤل بسبب أصولها المختلطة ، ولذا يصبح اللون – شأنه شأن الدم والصحة العامة – مؤشر اختلاف تحاول کاىKay أن تتجاوزه. بمعنى أدق تحاول التصدى للمفهوم السياسى للذات، فهى تحاول أن تعطى صورة لذاتها من خلال علاقاتها بالأغلبية البيضاء التى تمتلک القوة کى تعطى أو تمنع صک الهوية القومية لمن تشاء ، وتحاول ان تخلق صورة إيجابية لنفسها من خلال إعتراف الآخر بها، لکن المشکلة إن العين التى ينظر بها الآخرلها يغيم عليها التمييز العنصرى الذى وصل ذروته مع صدور قانون الجنسية فى عهد تاتشر (1981) والذى بمقتضاه حرم الملونون من الحق فى الجنسية البريطانية ولکنها— شأن الکثيرين— تبدى أشکالا من المقاومة لذلک التمييز العنصري تشمل العنف الجسدى، والمفارقة اللفظية الساخرة ،والتضامن مع ذوى البشرة السمراء اللذين حققوا حضورا ثقافياً، وکذلک رحلات متخيلة عبر الحدود. وتعکس کل هذه الاشکال محاولتها لخلق مفهوم للذات متجاوزا العرق يقوم على روابط ثقافية واجتماعية بينها وبين الأغلبية، في محاولة لفض التعارضً بين لون البشرة (الاسمر) وللإنتماء للمکان(بريطانيا).

عنوان المقالة [English]

Transracial Negotiation of the Self in the Poetry of Jackie Kay

المؤلف [English]

  • Reda A. Shehata
المستخلص [English]

Applying some notions formulated by the cultural critic Stuart Hall about identity formation in contemporary Britain, this paper tries to show how the contemporary British poet Jackie Kay (b.1961) negotiates a sense of the self from the perspective of mixed parentage—a black child born to a Nigerian father and a white Scottish mother, and adopted by white Scottish parents. Though her autobiographical verse The Adoption Papers (1991) largely examines her adopted identity, it contains references to her black identity, enlarged on in her next two volumes, Other Lovers (1993) and Off Color (1998). Although she writes as poet whose original culture and language are British—her accent and idioms are Scottish—her identity is questioned due to the fact of her mixed parentage. Color—also blood and health—becomes a mark of difference, a difference which she tries to get over. It is rather this politicized sense of identity whish she challenges. She constructs her identity in relation to a white majority that has the power to decide who should and who should not claim a true British identity. In order to construct a "positive" image of her, she has to get recognition from that other, to go through the eye of his "needle, according to Hall. But the eye of that "needle" has narrowed down because of racial discrimination that reached its peak with Thatcher's Nationality Act (1981), which denied people of color a claim for a British national identity. This attitude created different forms of resistance on the part of all Black writers. On Kay's part, the present researcher detects physical violence, verbal irony, identification with other blacks who achieved "cultural visibility" and imaginative border crossings. All these emphasize her search for an identity, based not on ethnic, but on social and cultural identification, a national identity that includes a local sense of belonging and extends also beyond it, in short one that reconciles her blackness and Britishness. For her, poetry becomes a site of representation, resisting a gaze that ignores her voice and focuses only on her face.