تقييم برنامج إعداد مدرسي ومدرسات اللغة الإنجليزية للمرحلة الإبتدائية في کلية التربية الأساسية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المستخلص

يهدف هذا البحث إلي تقييم برنامج إعداد الطالبات بقسم اللغة الإنجليزية بکلية التربية الأساسية في الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب بالکويت، المصمم لتأهيلهن لوظيفة مدرسات لغة إنجليزية بالمرحلة الابتدائية .
إستخدم الباحثان الأدوات التالية :
 1-  إختبار کفاءة لغوية ( TOEFL ) لفحص مستوي الطالبات الحقيقي في اللغة الإنجليزية بعد إتمامهن لبرنامج الإعداد النظري بکلية التربية الأساسية وبدء فترة التربية العملية للتدرب علي مهنة التدريس .
2- إستبانة للطالبات المعلمات لاستطلاع آرائهن في برنامج التأهيل بالکلية.
3- بطاقة ملاحظة عن أداء الطالبات أثناء ممارستهن مهنة التدريس في فترة التربية العملية .
4- إستبانة للمشرفين والمشرفات علي برنامج التربية العملية لاستطلاع آرائهم عن کل من برنامج الإعداد بالکلية وبرنامج التربية العملية.

عنوان المقالة [English]

Evaluating the College of Basic Education Preparation Program for Graduating Primary School EFL Teachers in Kuwait

المؤلفون [English]

  • Abdulmohsen Abbas Dashti
  • Galal Salama
المستخلص [English]

This research aims at evaluating the preparation program of the English department at the College of Basic Education, in the Public Authority for Applied Education and Training in Kuwait. This program prepares and qualifies students for the ELT profession at the primary school.
 The researchers used the following tools :

A standardized proficiency test ( TOEFL ) to check the actual level of students in English after completing all courses required for graduation before embarking on the practicum phase ( teaching practice ).
A questionnaire for student teachers seeking their perceptions and views about the college preparation program.
An observation card (checklist)  distributed to practicum supervisors to monitor and evaluate the student teachers’ performance during the practicum period.
A questionnaire for practicum supervisors seeking their impressions and views about the college preparation program and the practicum as well as their suggestions for improvement.