بناء رواية تطور البطلة فى ثلاثة أعمال روائية لکاتبات أمريکيات من أصل أفريقى ومن أصل عربى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد، کلية الآداب، جامعة طنطا

المستخلص

تعد ديانا أبو جابر (1959-) من الرواد  بين کتاب الرواية الأمريکيين من اصل عربى. وتهتم الکاتبة اهتماما کبيرا بقضية  وعى النساء الأمريکيات من أصل عربى بتراثهن الحضارى. وفى روايتها الثانية والتى تحمل عنوان "الهلال" والمنشورة فى عام 2003 ترکز الکاتبة على معالجة تلک القضية، وتستخدم بنية روائية معينة تصور من خلالها تطور إدراک البطلة لجذورها الحضارية. ولکن لم تتطرق الدراسات النقدية حتى الآن إلى مسألة تناول أعمالها الروائية فى إطار التقاليد النقدية الأمريکية. ولذا يأتى هذا البحث قاصدا معالجة تلک القضية، إذ يقوم على الإعتقاد بأن الکاتبة تستخدم بنية روائية تتشابه کثيرا مع البنية التى تستخدمها الکاتبتان الروائيتان زورا نيل هيرستون وطونى موريسون فى سياق کتابتهما لرواية تطور البطلة الأمريکية من أصل أفريقى. فالکاتبتان تستخدمان بنية ثلاثية التکوين کوسيلة لاستکشاف تطور البطلة فى رواياتهما وعلاقته بالموروث الثقافى للأمريکيين من أصل أفريقى، ويتضح هذا الأمر على وجه الخصوص فى رواية "کانت أعينهم تتطلع إلى الله" للکاتبة زورا نيل هيرستون ورواية "سولا" للکاتبة طونى موريسون. وسوف تبين الدراسة المقارنة لبنية الروايتين و بنية رواية "الهلال" للکاتبة ديانا أبو جابر أن الکاتبة ديانا أبو جابر تستخدم بنية ثلاثية التکوين مشابهة لهما، غير أنها تعطى من خلالها اهتماما أکبر للنضج الثقافى للبطلة.
وتتميز الدراسة بالتدرج فى شمولية التحليل للروايات الثلاثة وذلک وفقا لمدى تطور البنية الروائية ثلاثية التکوين. وعليه فإن رواية"سولا" للکاتبة طونى موريسون تحظى بقدر أوفر من التحليل نظر لإسهام طونى موريسون فى تطوير البنية سالفة الذکر بقدر يجعلها أکثر تميزا من نظيرتها عند  زورا نيل هيرستون، کما أن  رواية "الهلال" للکاتبة ديانا أبو جابر تحظى بالقدرالأکبر من التحليل حيث أنه من الأهداف الأساسة للبحث إبراز استخدام الکاتبة ديانا أبو جابر لتلک البنية الروائية وتطويعها کى تبرز قدرا أکبر من استيعاب البطلة لميراثها الحضارى.

عنوان المقالة [English]

STRUCTURE OF FEMALE BILDUNGSROMAN IN THREE NOVELS BY AFRICAN AMERICAN AND ARAB AMERICAN WOMEN WRITERS

المؤلف [English]

  • SAID M. ELGOHARY
المستخلص [English]

Diana Abu-Jaber (1959- ) is a pioneering Arab American novelist, who is deeply concerned with awakening Arab American women to their ethnic heritage. In her second novel, Crescent (first published 2003), she focuses on this objective, and employs a certain structure whereby she portrays the ethnic development of the heroine. But no study has been conducted with the view of integrating her creative endeavour into the American critical tradition. The present study deals with this gap, assuming that the structure which she uses parallels in a substantial way that which Zora Neale Hurston and Toni Morrison develop in the context of their writing convention of African American female bildungsroman. Both Hurston and Morrison use a tripartite structure, by means of which they explore the development of their heroines against the background of their African American ethnic legacy. This is particularly clear in Hurston's Their Eyes Were Watching God (first published 1937)and Morrison's Sula (first published 1973). The following comparative study of structural parallels in Abu-Jaber's Crescent and the above-mentioned two novels would show that Abu-Jaber uses their tripartite structure, which she invests with a greater emphasis on the ethnic maturation of the heroine.
The study is graded in thoroughness of treatment, which is commensurate with the three novelists' development of their tripartite structure. Since Morrison elaborates and improves upon the structure used by Hurston, her Sula will be treated in more detail. Crescent will receive the bulk of analytical attention, because the main objective of the study is to show how Abu-Jaber not only adopts the tripartite structure but also adapts it in order to serve her more ambitious ethnic purpose.