أساليب تصميم الإعلانات الصحفية في المجلات النسائية المطبوعة دراسة مقارنة بين المجلات المصرية والعربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مساعد بکلية الآداب، قسم علوم الاتصال والإعلام، جامعة عين شمس

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أساليب تصميم الإعلانات المنشورة في المجلات النسائية المصرية والعربية والمقارنة بينهما، و قد اعتمدت هذه الدراسة على منهج المسح بنوعيه التحليلي والکيفي ؛ لوصف أساليب تصميم الإعلانات في المجلات عينة الدراسة، والمنهج المقارن لمقارنة الأساليب المستخدمة المجلات المصرية بمثيلتها العربية، وقد اعتمدت الدراسة على أدوات الملاحظة وتحليل الشکل والمقابلة المقننة لتحقيق أهداف البحث.
أهم النتائج : 
1- أسلوب تصميم النافذة هو الأکثر استخداماً مقارنة بباقي الأساليب الأخرى.
2- عدد الإعلانات المنشورة في مجلة زهرة الخليج وسيدتي " المجلات العربية " أکثر من الإعلانات المنشورة في حواء ونصف الدنيا " المجلات المصرية " نظراً للظروف الاقتصادية والسياسية في مصر.
3- أسلوب نافذة الصورة هو أفضل الأساليب من جانب مصممي الإعلانات.
4- تفتقر دار الهلال وخاصة مجلة حواء إلى الإمکانيات التي تؤهلها لإنتاج إعلانات جيدة على عکس مؤسسة الأهرام التي تتيح الدورات التدريبية والتکنولوجيا اللازمة لذلک.
5- المعلن على وعي باختيار أماکن الإعلانات، ويتم الاختيار بالطبع وفقاً للقدرات المادية خاصة أن سعر نشر الإعلانات وتصميمها غالي الثمن.
6- تتوافر الإمکانيات اللازمة للتصميم في مؤسسة الأهرام من أجهزة حاسب آلي وبرامج التصميم المتنوعة، ودورات تدريبية للمصممين، على عکس مؤسسة دار الهلال والتي لا يوجد أي جهاز للحاسب الآلي في قسم تصميم الإعلانات ولا يوجد دورات تدريبية للعاملين بهذا القسم.

عنوان المقالة [English]

Design Styles of Press Ads in the Egyptian and Arab Women Magazines

المؤلف [English]

  • Sherine Omar
المستخلص [English]

This descriptive study focuses on the types of  layout of advertisings that published  in the Egyptian and Arab women magazines to compare between it.
The study depended on the survey technique as it is the most appropriate for descriptive studies therefore describe the types of  the layout of both magazines
The tool of the study were observation, analyzing form and standardized interview.
The study could draw the following results :
1- picture window type is the most technique that used. 
2- advertisings in Arab magazines more number than Egyptian magazines because of the economical and financial reasons.
3- the picture window type is the best as the designers opinions.
4-"Dar El Helal " organization didn't has the ability to design good advertisings but "El Ahram " organization has,  such as :design courses and the technology.  
5- the advertiser has the knowledge about the place of publishing, and choose it according of finical ability.
6- The are potentialities of design in El Ahram organization such as computers and different design programs and courses to designers,but Dar El Helal didn't have.    
Suggestions:
1- Variation of all the layout types not to use one or two of types.
2- Make accurate researches to study the Egyptian market to know what attract the audience, needs and design ads according it.
3- Give courses to designers in Egyptian magazines to improve their skills and experiences.
4- It is important not to full the advertising with many factors to rest eyes of readers during reading.
5- Use the bleeding method to get presentation of ads.
6-  But free samples of product to active selling and help reader to test the product.
7- Make field study about reader's preference of every creator in advertising such as pictures, text, headlines, logo,  slogan.