التأشير الإلقائي في النَّصّ القُرْآنِي بَيـنَ الخِطَابَيـنِ المَکِّي والمَدَنِي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

لا يزال علم المکي والمدني في حاجة إلى قراءة معاصرة تفيد من اتجاهات الدرس اللغوي الحديث، ومناهجه، ولا يقدح في السابقين أن نراجع تراثهم أو أن نضيف إليهم، فإن هذا التراث العظيم ما کان ليوجد أصلا لولا أن کلاً منهم کان يراجع من سبقه.
وتهدف هذه الدراسةُ إلى دراسةٍ تأشيريةٍ للخطاب المکي المتفق على مکيته، وکذلک الخطاب المدني المتفق على مدنيته؛ لتکون نموذجاً تأشيرياً لکل خطاب؛ ثم نحاول بعد ذلک دراسة السور المختلف عليها بين المکي والمدني دراسة تأشيرية للتوصل بشأنها إلى الرأي الأرجح قدر الإمکان في مکية هذه السور أو مدنيتها عن طريق صور التأشير فيها؛ حيث أن المشکلة بالطبع-في أي قضية-ليست فيما اتُّفق عليه وإنما فيما اختُلف حوله.
وذلک لأن التأشيرُ يربط الکلام والحدث بسياق الزمان والفضاء؛ فهو يحيل النص عبر ضمائر المتکلم والمخاطب وظروف الزمان والمکان إلى حوار يضع الشخوص في اتصال مباشر مع بعضها البعض ومع الحاضر"([i]).
ومن هنا تنبع أهمية هذا الموضوع؛ حيث أن الخطاب القرآني بقسميه المکي والمدني قد أولى وراعى الزمان والمکان والمخاطب فجعل لکل منهم خطاب خاص يتناسب معه.
ومن النتائج التي تم التوصل إليها:
أولها: أنه تمت مناقشة مصطلح التأشير، ومعرفة أدواته وتطبيقها في عملٍ محدد، وهو الخطاب القرآني بأقسامه المحددة.
ثانيها: تم عمل دراسة تأشيرية تحليلية إحصائية لکل من الخطاب المدني، والخطاب المکي لاستخراج السمات التأشيرية المختلفة منهما بشکل إحصائي وعقد مقارنة بينها.
ثالثها: تم الکشف عن الفروق التأشيرية بين الخطابين، المدني، والمکي؛ ثم دراسة السور المختلف عليها بين المکي والمدني دراسة تأشيرية؛ للتوصل بشأنها إلى الرأي الأرجح قدر الإمکان في مکية هذه السور أو مدنيتها عن طريق صور التأشير فيها.
وفي ختام هذا البحث، استطاع الدرس أن ينشئ مقياساً جديدا لمعرف المکي من المدني في الخطاب القرآني، وأن ينسب السور المختلف عليها إلى إي الخطابين.
 



([i]) أحمد مجاهد (دکتور)، مسرح صلاح عبد الصبور قراءة سيميولوجية، الهيئة العامة لقصور الثقافة، کتابات نقدية 115، القاهرة، بدون تاريخ، الجزء الأول، ص 134.

عنوان المقالة [English]

Automatic Marking In the Quranic text between the Mecca and the Madinah discourse

المؤلف [English]

  • Mahmoud Saad Mohamed Mohamed Shaheen
المستخلص [English]

Makki and Madani are still in need of contemporary reading to benefit from the trends of the modern linguistic lesson and its methods. It is not possible for the former to review their heritage or to add to them. This great heritage would not have existed till all reviewed each other.
This aims to study the indicative discourse of Makki agreed upon Makkih, as well as Madinah discourse agreed on his Madini; to be a model for each letter; and then try to study the Surahs disputed between Makki and the Madini as an indicative study to reach the opinion as likely as possible whether they are Makkis or Madinas. The problem is, in any case, not what agreed upon, but disagreed about it.
Because it refers to speech and speaking in the context of time and space; it transmits the text through the pronouns of the speaker and the addressed person and the adverbs of time and place to a dialogue that puts the characters in direct contact with each other and with the present.
Hence the importance of this topic stems from the fact that the Qur'anic discourse in its Makki and Madinah sections has given priority to the time, place and addressed person, so that each of them has a special speech that suits him.
Among the findings:
The first is that the term "marking" has been discussed, and its tools are defined and applied in a specific work, namely, the Qur'anic discourse in its specific sections.
The second was a statistical analysis of the Madinah discourse and the Makki discourse to extract the statistical characteristics of each of them and compare them.
The third is to examine the differences between the two speeches, the Madini and the Maki, and then to study the disputed Surahs between the Makki and the Madini, in order to reach the most probable opinion in these Surahs whether they are Makki or Madini.

At the end of this research, the lesson was able to create a new measure to know the Makki or The Madini discourse in the Qur'an, and to attribute the different verses to both speeches.