علاقة اضطرابات الشخصية بمفهوم الذات لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس كلية الآداب جامعة عين شمس

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى محاولة تسليط الضؤ على إضطرابات الشخصية التي يتعرض لها طلاب الجامعة ولا سيما مرحلة المراهقة المتأخرة والتي تبدأ من 18 إلى 25 سنة؛ حيث تظهر في هذه المرحلة حاجة الفرد إلى تشكيل هويته حيث يسعى المراهق إلى تحديد معنى لوجوده وأهدافه في الحياة وخططه لتحقيق هذه الأهداف (من أنا، ماذا أريد، وكيف يمكن أن أحقق ما أريد) ويتكون مفهومه عن ذاته، ومن ثم يتأثر تحقيق الذات في هذه المرحلة بمجموعة من العوامل أهمها تقدير الذات والحصول على التقبل الإيجابي غير المشروط.
ومن ثم تتبلور مشكلة الدراسة في:

فحص العلاقة فيما بين مفهوم الذات وإضطرابات الشخصية الفئة أ، الفئة ب، الفئة ج، وذلك لدى طلاب الجامعة.

الإجراءات المنهجية:
وتم إختيار عينة الدراسة من طلاب كلية الآداب جامعة عين شمس، وقد تكونت عينة الدراسة من 44 طالب وطالبة، وقد تراوحت الفئة العمرية من 17 إلى 24 سنة.
وقد إشتملت أدوات الدراسة على:

دليل تشخيص الأمراض النفسية للراشدين المستمد من دليل التشخيص الإحصائي الرابع والخامس: مس إعداد: أد/أحمد شلبي، أد/ محمد إبراهيم الدسوقي، أد/ زيزي السيد إبراهيم.
مقياس مفهوم الذات إعداد دكتور أشرف مصطفى حلمي، مكتبة الأنجلو المصرية.

وأشارت نتائج الدراسة إلى:
وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا بين مفهوم الذات وإضطرابات الشخصية.

عنوان المقالة [English]

The relationship between personality disorders and self-concept of university students,.

المؤلف [English]

  • Mai Musa Youssef Musa
المستخلص [English]

The aim of study:
The current study aims to try to shed light on the personality disorders that university students areexposed to, especially the late adolescence stage, which starts from 18 to 25 years; At this stage, the individual’s need to form his identity appears, as the adolescent seeks to define the meaning of his existence, his goals in life, and his plans to achieve these goals (who I am, what I want, and how I can achieve what I want) and his concept of himself is formed, and then self-realization is affected in these The stage is characterized by a set of factors, the most important of which is self-esteem and obtaining unconditional positive acceptance.
Then the problem of the study crystallizes in:
- Examine the relationship between self-concept and personality disorders category A, category B, and category C, in university students
methodological procedures:
The study sample was selected from the students of the Faculty of Arts, Ain Shams University, and the study sample consisted of 44 male and female students, and the age group ranged from 17 to 24 years.
The study tools included:
1- The Diagnostic Manual of Psychiatric Diseases for Adults derived from the Fourth and Fifth Statistical Diagnostic Manual: Prepared by: Ed. Ahmed Shalaby, Ed. Muhammad Ibrahim Al-Desouki, and Dr. Zizi Al-Sayed Ibrahim.     
  2- The Self-Concept Scale, prepared by Dr. Ashraf Mostafa Helmy, Anglo-Egyptian Library.
The results:
There is a statistically significant correlation between self-concept and personality disorders.