السمعة المؤسسية لشركات الهاتف المحمول في الكويت وتأثيرها على ولاء العملاء دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراه بكلية الإعلام جامعة القاهرة، ورئيسة تحرير الأخبار الأجنبية بوزارة الإعلام الكويتية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقييم السمعة المؤسسية لشركات الهاتف المحمول في الكويت من وجهة نظر عملائها، وقياس تأثيرها على ولائهم لهذه الشركات، واعتمدت الدراسة منهج المسح، باستخدام الاستبيان الإلكتروني كأداة لجمع البيانات من عينة حصصية قوامها 300 مفردة، موزعة بالتساوي على العملاء الحاليين للشركات الثلاث في الكويت (أوريدو – زين –stc)، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أبرزها:

تصدّرت الإنترنت والمواقع الإلكترونية للشركات قائمة الوسائل التي يعتمد عليها العملاء في التعرف على شركات الهاتف المحمول، يليها وسائل الإعلام التقليدي (تلفزيون، وصحف، وراديو)، ثم مواقع التواصل الاجتماعي.
جاء تقييم العملاءلسمعة الشركات بمستوى مرتفع، مع تصدُّر الأداء المالي للشركات- كعنصر من عناصر السمعة المؤسسية- المرتبة الأولى، بينما ورد عنصر المسؤولية الاجتماعية في المرتبة الأخيرة.
تتمتع شركات الهاتف المحمول بمستوى ولاء مرتفع لدى عملائها،مع تفوق الولاء الاتجاهي على الولاء السلوكي نحو هذه الشركات.
وجود تأثير إيجابي مرتفع ذي دلالة إحصائيةلسمعة شركات الهاتف المحمول على ولاء العملاء لها، إذ فسرت السمعة ما نسبته 77% من التغيير الحاصل في ولاء العملاء.
توجد فروق دالة إحصائيًافي تقييم العملاء لسمعة شركات الهاتف المحمول ودرجات ولائهم تعود لاختلاف نوع الشركة، حيث حصلت شركة stc على تقييم للسمعة، ودرجة ولاء، أقل من شركتي أوريدو وزين.

يؤثر العمر ومعدل الدخل الشهري في مستوى تقييم العملاء لسمعة الشركات ودرجات ولائهم لها، حيث كشفت النتائج أن الشركات تتمتع بسمعة إيجابية أفضل وولاء أعلى لدى الأفراد الأكبر سناً، والأفراد الذين مستوىدخلهم مرتفع.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Organizational Reputation of Telecommunications Companies in Kuwait and its Impact on Customer Loyalty: A field study

المؤلف [English]

  • Mashael Saud Abdullah Al-Ataibi
المستخلص [English]

The purpose of this study is to evaluate the organizational reputation of Telecommunications Companies in Kuwait from the perspective of their customers, and to examine the impact of reputation on customer loyalty.
The study adopts the survey method, using an online questionnaire as a tool to collect data from a sample of 300 customers which is distributed equally among the current customers of the three companies in Kuwait that are Ooredoo, Zain and STC.
Accordingly, the sample uses the non-probability quota sampling method. Therefore, the study achieves a set of results, the most important are:

The Internet and companies websites are the most important as the public relies on them to obtain knowledge about the telecommunications companies, followed by traditional media that are TV, newspapers, and radio, and then social networking sites.
Customer evaluation of the companies reputation comes at a high level, with the financial performance of companies being ranked first as a component of corporate reputation, while the social responsibility component ranked last.
The telecommunications companies achieve a high level of customer loyalty, with the superiority of attitudinal loyalty compared to the behavioral loyalty of customers toward these companies.
There is a positive, statistically significant impact of the reputation of telecommunications companies on customer loyalty, as reputation explains 77% of the variance in customer loyalty.
Statistically significant differences in customers evaluation of the reputation of telecommunications companies and customer loyalty, depending on the type of company, as STC got a lower reputation rating and a lower loyalty level than Ooredoo and Zain.
Age and income rate affect customers evaluation of the company’s reputation and the degree of customer loyalty, as companies have reaches positive reputation and higher loyalty among older individuals and those with higher incomes.

Keywords: Organizational reputation, customer loyalty, telecommunications companies, Kuwait.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Organizational reputation
  • customer loyalty
  • telecommunications companies
  • Kuwait