الحياة والموت والبعث عند ابسن (دراسة لمسرحية: عندما نبعث نحن الموتى)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك: قسم النقد والأدب المسرحي- المعهد العالي للفنون المسرحية- دولة الكويت

المستخلص

لا شك في أن الحياة التي يحياها الكاتب الدرامي تطبع أعماله الدرامية سواء أتم ذلك عن وعي أو إغفال خلال مرحلة الإبداع الفني، رغم مراعاة الموضوعية في عرض الحبكة والشخصيات الدرامية، حتى لا يغدو الموضوع ذاتيًا. فمثلًا، لا نستطيع التعرف على وليم شكسبير من خلال دراسة مسرحية هملت أو عطيل أو الملك لير، وذلك لمقدرته في التركيز على حبكة وشخصيات العمل الدرامي دون أن يقحم ذاته في الموضوع.
  وخلال دراسة الباحث لأعمال الكاتب هنريك إبسن وجد أن هناك علاقة وثيقة بين الكاتب وبين أعماله الدرامية، وذلك على ضوء دراسة حياته من ناحية، وأعماله الدرامية من ناحية أخرى.
 لقد عانى إبسن كثيرًا من الوحدة والغربة، حتى تعذر عليه الانسلاخ من إسقاط عذابه على أعماله لا شعوريًا، من هنا ربط الباحث بين حياته وبين نماذج من مسرحياته الدرامية، خصوصًا في مسرحيته الأخيرة موضوع البحث. 
لقد دفع بنا إبسن إلى عرض قضايا إنسانية تثير كثيرًا من التساؤلات الفلسفية والاجتماعية والنفسية من خلال هذا العمل المبدع، فعنوان المسرحية يحتمل الكثير من التساؤلات المحيرة، والتي تجعل المتلقي أو المشاهد نُهبة الرهبة من هذا العنوان المثير. لقد جسد إبسن، بل وكشف لنا، عن أن هناك بعض البشر يعيشون حياتهم في عزلة وكآبة وحزن وتفكير في الماضي وخوف من المستقبل! إنهم يعانون طوال الوقت، ويعيشون في صمت قاتل مخيف، بل إنهم يعكفون على التفكير في الماضي رغبة في التقوقع داخل أعماق ذواتهم خوفًا من مواجهة الذات، وهربًا من التفكير في الغد، لأنهم لا يمتلكون الإرادة الإنسانية التي تخرجهم من الموت المعنوي الذي فرضوه على أنفسهم إلى الحياة الإنسانية الحقة، أو بمعنى درامي إنساني، كما أوضح الباحث، من الموت المعنوي إلى الخلاص والبعث الجديد واستقبال الحياة الطبيعية، فهناك من وجد خلاصه في التحرر من ربقة الماضي من طريق الإرادة الإنسانية التي منحها الخالق للبشر، (مثل شخصية مايا)، وهناك من وجد خلاصه في الانتحار هربًا من الموت المعنوي (مثل شخصية روبك).

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Life, Death, and Resurrection By Epsen (A study of Play: When we, the dead, are resurrected)

المؤلف [English]

  • Ali Abdullah Haider
المستخلص [English]

There is no doubt that the life the dramatic writer lives imprints his dramatic works, whether he does it consciously or unintentionally during the stage of artistic creativity, despite taking into account objectivity in the presentation of the plot and dramatic characters, so that the subject does not become subjective. For example, we cannot recognize William Shakespeare through studying the play Hamlet, Othello, or King Lear, because of his ability to focus on the plot and characters of the dramatic work without involving himself in the subject.
During the researcher's study of the works of the writer Henrik Ibsen, he found that there is a close relationship between the writer and his dramatic works, in light of studying his life on one hand, and his dramatic works on the other.
Ibsen has suffered a lot from loneliness and alienation, so as he, subconsciously, could not break away from projecting his torment on his works; from here, the researcher linked his life with models of his dramatic plays, especially in his last play in question.
Epsen has pushed us to addressing humanitarian issues that raise many philosophical, social and psychological questions through this creative work, as the title of the play bears many puzzling questions that make the recipient or viewer plunder the awe of this exciting title. Epsen has embodied, and even revealed to us that there are human beings who live their lives in isolation, gloom, and sadness. They are thinking about the past and fear of the future! They always suffer and live in a frightening deadly silence, but they are thinking about the past in a desire to confine within the depths of their selves for the fear of confronting themselves and to escape thinking about tomorrow. That is because they do not have the human will that takes them out of the moral death they imposed on themselves to the true human life, or in a dramatic human sense, as the researcher explained, from moral death to salvation, new resurrection and getting normal life. There are those who found their salvation in liberation from the past through the human will the Creator granted to human beings, (such as the character of Maya), and those who found their salvation in suicide to escape moral death (such as the character of Robeck).