صورة المقدّس في رواية (ترانيم الغواية) ليلى الأطرش

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 وزارة التربية والتعليم

2 ماجستير في لغة عربية

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى استقرار صورة المقدس في رواية ترانيم الغواية ليلى الأطرش،جاءت في تميهد  وثلاثة مباحث، يقدم التمهيد تعريفا بالمقدس والرواية؛ مبينا الدافع وراء اختيار هذه الرواية،ويتوقف عند البنية المفارقة فيها.أما المبحث الأول فيتناول المكان المقدس عند الديانات السماوية الثلاثة في القدس، ويدرس المبحث الثاني رؤية السلطة بشقيها السياسي والديني، ويختص المبحث الثالث في الرؤية الشعبيه للمقدس.
أفادة البحث من الدراسات السابقة؛ مثل كتاب يوسف شلحد: بنى المقدس قبل الإسلام وبعده،ودراسة ميرسيا إلياد المقدس والمدنس، وكذلك الإنسان والمقدس لروجيه كايوا،وأيضا المقدس الإسلامي لنور الدين زاهي... وغيرها من ما يظهر في متن البحث.ومن ثما الخاتمه حاملتا أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة.
وقد اعتمدت الدراسة المنهج النصي الإستقرائي في تناول هذه القضية 

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Sacred in the Novel Temptation Hymns by Laila Al-Atrash

المؤلفون [English]

  • Ahmad Abdul Rahman Al-Thanayeb 1
  • Al-Harith Ahmed Al-Tanayyibat 2
المستخلص [English]

This study seeks to stabilise the portrayal of the holy in The Temptation Hymns by establishing a definition of the sacred in the prelude and the three sections of the narrative; the prelude investigates the novel's paradoxical structure to explain the motivation behind the selection. The first section examines the sacred sites of the three monotheistic religions in Jerusalem, while the second examines the political and theological dimensions of power, and the third examines the common perception of Jerusalem.
Research can benefit from earlier studies, such as the book by Youssef Shellhad, "The Sanctuary Before and After Islam," the study of "The Holy and the defiled" by Mercia Iliad, as well as "The Human and the Holy" by Roger Kaiwa, "The Islamic Holy" by Noureddine Zahi, and other studies that are reviewed in the search's main body. The conclusion contains the study's most significant findings. The study used an inductive textual technique in order to tackle this problem.