السينوغرافيا بين تشكيلية الصورة ومتطلبات العرض المسرحي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

ماجستير فنون مسرحية/ تخصص تقنيات/ جامعة بغداد- كلية الفنون الجميلة

المستخلص

يعد موضوع البحث (السينوغرافيا بين تشكيلية الصورة ومتطلبات العرض المسرحي) واحداً من الموضوعات المهمة التي تناقش الجوانب السينوغرافية التي تؤثر في تشكيل الصورة في العرض المسرحي سيما وأن هنالك متغيرات في مدى استيعاب الجمهور لمفهوم الحوار المرئي على خشبة المسرح حينما يكون الحوار غير لفظي (العرض صامت) أو أن المتلقي لا يفهم لغة العرض المسرحي كونه لاينتمي إلى اللغة التي يقدم بها العرض المسرحي, فالعرض المسرحي لايكتمل إلا بجماليات ودلالات السينوغرافيا المتوافقة مع رؤية المخرج في إيصال مضامين ومفاهيم النص والحوار والعرض وذلك بوصفها العنصر الجمالي المؤثر في عملية توصيل معنى خطاب العرض إلى الجمهور, فالبحث يسعى أن يسلط الضوء على المخرجات المتحققة نتيجة لعملية كشف أثر السينوغرافيا بين تشكيلية الصورة ومتطلبات العرض المسرحي والتي يصاحبها بعض الإجراءات التقنية التي تسهم إلى حد ما في كشف بعض الدلالات المضمرة في العرض المسرحي, وقد جاء البحث بفصلين, في الأول منها تصدى الباحث لمشكلة البحث والحاجة إليه, وسعى الباحث في مشكلة البحث للإجابة على التساؤل الآتي:هل هنالك أبعاد سينوغرافية في تشكيلية الصورة المسرحية للعرض المسرحي؟، وهنا تبرز أهمية البحث كونه يسعى لكشف موضوع يتداخل إلى حد ما بالأساليب الإخراجية الحديثة فضلاً عن التقنيات الحديثة  والتصاميم الإبداعية والتي لها اثر كبير في عمل السينوغراف  وتسهم بإيصال الصورة إلى المتلقي, وعليه فأن هدف البحث سيكون محدداً بالتعرف على الأليات الإجرائية في عملية تصميم وتشكيل السينوغرافيا بين تشكيلية الصورة ومتطلبات العرض المسرحي, فيما خصص الباحث الفصل الثاني لبناء الإطار النظري للبحث, وتضمن مبحثين, الأول هو مفهوم السينوغرافيا, والثاني هو عناصر الفن التشكيلي في العرض المسرحي, فيما خصص الفصل الثالث للميدان الإجرائي حيث تم تحديد منهج البحث وعينة البحث وتحليل العينة التي تمثلت بعرض مرض الشرق ديمقراطي, عن نص "الهوراسي", تاليف هاينر ميللر, إخراج هيثم عبد الرزاق, والتي عرضت في قسم الفنون المسرحية في بغداد- العراق, عام 2009, وفي الفصل الرابع عرض الباحث النتائج التي توصل إليها وناقشها, وأختتم البحث بالتوصيات والمقترحات وقائمة بالمراجع والمصادر.

عنوان المقالة [English]

Scenography between the formative image and theatrical requirements

المؤلفون [English]

  • Ali Abbas Hamad Salman Al-Sudani
  • Duraid Hashem Shakour Muhammad Al-Bayati
المستخلص [English]

The subject of the research (scenography between the formality of the image and the requirements of the theatrical presentation) is one of the important topics that discuss the scenographic aspects that affect the formation of the image in the theatrical presentation, especially since there are variables in the extent of the audience's understanding of the concept of visual dialogue on stage when the dialogue is non-verbal (the presentation is silent Or that the recipient does not understand the language of the theatrical performance because he does not belong to the language in which the theatrical performance is presented, The research seeks to shed light on the outputs achieved as a result of the process of uncovering the effect of scenography between the formality of the image and the requirements of the theatrical presentation, which is accompanied by some technical measures that contribute to some extent in revealing some of the implications implicit in the theatrical presentation, and the research came with two chapters, in the first of which the researcher addressed the research problem And the need for it, and the researcher sought in the research problem to answer the following question: Are there scenographic dimensions in the formation of the theatrical image of the theatrical performance ?, Here, the importance of the research appears as it seeks to uncover a topic that overlaps to some extent with modern directorial methods as well as modern technologies and creative designs that have a great impact on the work of the scenography and contribute to the delivery of the image to the recipient, and accordingly, the goal of the research will be determined to identify the procedural mechanisms in the process of designing and shaping the scenography between The plasticity of the image and the requirements of the theatrical presentation, while the researcher devoted the second chapter to building the theoretical framework for the research, and it included two topics, the first is the concept of scenography, and the second is the elements of plastic art in the theatrical presentation, while the third chapter was devoted to the procedural field where the method of research, the research sample and the analysis of the sample that was represented Presenting the disease of the Democratic East, on the text of "Al Horassi", written by Heiner Miller, directed by Haitham Abdel Razzaq, Which was shown in the Department of Theatrical Arts in Baghdad - Iraq, in 2009, and in the fourth chapter the researcher presented his findings and discussed them, and the research was concluded with recommendations, proposals and a list of references and sources