تأويلات المعتزلة في القرآن والسنة عرض ونقد (من خلال عرض أصولهم الخمسة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

عضو هيئة تعليمية للدراسات الإسلامية –وزارة الأوقاف والشئون الإسلامية- دولة الكويت- باحث كويتي بمرحلة الدكتوراه بكلية دار العلوم، بجامعة القاهرة

المستخلص

الحمد لله وكفى، وصلاة وسلاما على عبده المصطفى، ونبيه المجتبى نبينا محمد صلى الله عليه وسلم، وبعد: فقد توصلت إلى عدة نتائج من خلال هذا البحث؛ ومنها:
1-كانت العزلة والاعتزال تعني مطلق الاجتناب، وكان هذا هو المتبادر إلى الذهن في القرن الأول من عصور الدولة الإسلامية العظيمة حتى وقعت بدعة الكلام في نهاية عصر الصحابة وتكلم بعض أهل العراق ببدعة القدر، فبدأ ظهورهم.
2-يمكن أن نقول إن بدعة التكذيب بالقدر كانت أول ما اشتهرت به المعتزلة قبل التسمي بالاعتزال وهي إحدى أهم أصولهم الخمسة التي ارتكز عليه مذهبهم.
3-إن أول ظهور للمعتزلة عرف في العراق أيام عبد الملك بن مروان (ت86ه) وهشام بن عبد الملك (ت125ه) على رأس المائة الثانية من القرن الهجري تقريبا ، وإن كان هذا الظهور ليس بالظهور الحقيقي البارز وإنما اتخذ هذا الظهور مجرد أفكار يتبناها أشخاص.
4-كانت هناك أسباب متعددة لظهور الاعتزال؛ منها: وجود الهوى في النفوس الذي يجعلهم ينفرون أو يتركون ما عليه أهل السنة والجماعة، ومنها: حرب الكفار على الإسلام وأهله عن طريق تأييد أصحاب هؤلاء العقائد والأفكار المنحرفة منذ قديم الزمان وإلى يومنا هذا، ومنها: توارث أهل البدع لبدعهم عن طريق تبني هذه الانحرافات من جيل إلى جيل، ومنها: حركة الترجمة العشوائية لكتب الفلسفة والمنطق وعلوم اليونان وما فيها من إلحاد وإدخالها على مدارس المسلمين .
5-يقوم أصل التوحيد عند المعتزلة على فكرة النفي وخلاصتها تجريد الله من كل ما الأسماء التي ثبتت له وإرجاعها إلى أصل الذات فقط وبعضهم يعبر عن ذلك فيقول مثلا: (سميع بلا سمع وبصير بلا بصر)، وقد وجدت أن غالب الكلام فيه راجع إلى إشكال وهو ظنهم أن إثبات الاسم أو الصفة لله - تعالى- يلزم منه تشبيهه بالمخلوق.
6-طريقة إثبات أصل الوعد والوعيد عند المعتزلة قد أخذتها المعتزلة من الخوارج، فالخوارج امتازوا بأنهم يخرجونه من الإيمان وأنهم يستحلون دمه وماله وسبيه، وأما المعتزلة فإنهم يخرجونه من الإيمان ولا يدخلونه في الكفر، ولا يعاملونه في الدنيا معاملة الكفار، ولكن في الآخرة الخوارج والمعتزلة متفقون على أنه مخلد في النار لا يخرج منها.
7-يضمن المعتزلة  أصل الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر عندهم الخروج على الأئمة، فيقولون: إذا عصى إمام المسلمين العام وأصر على معصية حتى ولو كانت صغيرة لم نقره، بل نخرج عليه ونقاتله، ويسمون ذلك: أمراً بالمعروف ونهياً عن المنكر، وهذا مخالف لما أجمع عليه أهل السنة والجماعة في هذا الباب.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The interpretations of the Mu'tazil in the Qur'aan and Sunnah (By presenting their five assets)

المؤلف [English]

  • Saad Saad Masoud Al Ahmed
المستخلص [English]

Praise be to God and enough, and prayer and peace on his slave Mustafa, and his prophet Mujtaba Prophet Muhammad, ﷺ, and after: I have reached several results through this research, including:
1 - isolation and isolation meant absolute avoidance, and this was the initiator to mind in the first century of the great Islamic state until the heresy of speech at the end of the era of the Companions and some of the people of Iraq spoke of the heresy of fate, and began their appearance.
2 - It can be said that the heresy of the denial of the extent was the first known to the Mu'tazila before the retirement, one of the most important five assets on which the doctrine was based.

The first appearance of the Mu'tazil was known in Iraq in the days of Abd al-Malik ibn Marwan (868 AH) and Hisham ibn Abd al-Malik (125 AH) at the close of the second century of the AH century, although this was not the real appearance.

4 - There were several reasons for the emergence of retirement; including: the existence of passion in the souls that makes them alienate or leave what the Sunnis and the community, including: the war of infidels on Islam and its people by supporting the owners of these beliefs and deviant ideas from ancient times to the present day, The inheritance of the people of innovations to their innovations by adopting these deviations from generation to generation, including: the movement of the translation of the books of philosophy and logic and Greek sciences and the atheism and its introduction to the schools of Muslims
5 - The origin of monotheism at the Mu'tazila on the idea of ​​exile and its abstraction, God stripped of all the names that have been fixed to him and return to the origin of the self only and some of them express it, say, for example: (Hearing without hearing and insight without vision), and found that most of the talk back to the problem It is their belief that the proof of the name or attribute of God - the Almighty - is necessary to compare him with the creature.
6 - The way to prove the origin of the promise and the promise of the Mu'tazilah taken by the Mu'tazilah of the Kharijites, Kharij preached that they take him out of the faith and that they are impregnating his blood and his money and his liking. But the Mu'tazilites, they take him out of the faith and do not enter him in infidelity and do not treat him in this world as the infidels. They agree that he will be burned in the fire.
7 - The Mu'tazilites guarantee the origin of the matter by virtue of virtue and forbidding evil. They have to go out against the imams. They say: If the imam of the Muslims disobeys the general and insists on sinning, even if he is small, we do not punish him, but we go out and fight him. On it the Sunnis and the group in this section.This is our last prayer, praise be to Allah, Lord of the Worlds

الكلمات الرئيسية [English]

  • System
  • Interactive Theater