الاشتغال السيميائي للترتيب والمدة في الفلم السينمائي (فيلم الساعات نموذجا )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفنون السينمائية والتلفزيونية - بغداد

المستخلص

أهتم بحثنا بتغطية الترتيب الزمني للسرد الفلمي کمحاولة لرصد کيفية حرکة ذلک المکون الرئيسي في الخطاب الفلمي – وحيث يعتمد الترتيب على عملية المفارقة الزمنية القائمة على فکرة ( کسر الانسيابية الزمنية ) من خلال الاسترجاع – والاستقدام وهي من تقود الى التلاعب في زمن المتن الحکائي . للقصص المتناولة وسواء کان ذلک الترتيب سببي او غير سببي فأن المبنى الحکائي يتصرف وفق تلک المفارقات محرراً الفلم من ربقة النظام المنطقي للاحداث وهذا ما جعل المتلقي على دراية بالية الزمن الوهمي في الفلم السينمائي لکنه يرافق حالة نفسية تساعد على تقبل النقلات رغم تباعدها المکاني والزماني . وهذا ما يتيح امام صانعي السينما الکبرى في تناول المواضيع المتنوعة ، وکذلک ما يسمح بالتلاعب السردي حسب الأنساق السردية المتنوعة . کذلک سرعة وبطء السرد فمن خلال البحث اردنا ان نرصد کيفية التوفيق ما بين زمن الإحداث الحقيقية والزمن المدرک على الشاشة واليه التنقلات الزمنية – ضمن المفارقة . لذلک جاء بحثنا معتمداً في فصله الاول – على الترتيب الزمني السيميائي – کونه يمثل التعامل مع منظومة اشارية ترتبط في ذهن المتلقي بواسطة قدرته التجميعية للصورة الذهنية ، مما جعلنا نتعامل مع السرد کعامل مشترک اساسي في تنظيم الزمن الفلمي .
اما المبحث الثاني : فقد اهتم بالمتکررات السردية کبنية اشارية لمعرفة کيفيات اشتغال الزمن من خلال نوع المتکررات التي تعددت ما بين صور ايقونية وافعال حياتية  وبنى سردية اعطت مدلولات اشارية واضحة عن افکار ومفاهيم هيأت لفکرة تقبل التنوع الزمني المتوافر داخل الخطاب الفلمي الواحد .. مما جعل ارتباط القصص المتباعدة زمنياً ومکانياً – يحصر داخل ذهن المتلقي ضمن مجموع المتکررات الدالة .  

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Semiaal Work of Arrangement and Duration in the Film (Movie watch model)

المؤلف [English]

  • Mounir Taha Soliman
المستخلص [English]

We were interested in covering the chronological order of the narrative as an attempt to observe how that main component moves in the film discourse - and where the arrangement depends on the time-based paradox of retrieval and recruitment that leads to manipulation of the syntactic time. For the stories that have been dealt with, and whether this arrangement is causal or non-causal, the building of the regime acts according to these paradoxes, which liberates the film from the logical system of events. This made the receiver aware of the imaginary time period in the film, but accompanied by a psychological condition that helps to accept the movements despite their spatial and temporal spacing. This allows the filmmakers to deal with various subjects, as well as allowing narrative manipulation according to various narrative formats. As well as the speed and slow narration through the search we wanted to monitor how to reconcile between the time of real events and time on the screen and time movements - within the paradox. Therefore, our research was adopted in its first chapter - in chronological chronological order - because it represents dealing with a reference system connected to the mind of the receiver by its ability to aggregate the mental image, which made us deal with narration as a common factor in the organization of film time.
As for the second subject: it was concerned with the narrative repetitions as a reference structure to know how the time worked through the type of repetitions that varied between iconic images and life works and narrative structures that gave clear explanatory meanings to the ideas and concepts that prepared the idea of ​​accepting the temporal diversity available within the single film discourse. Spatial and temporal stories - confined within the recipient's mind within the total number of repetitions.