التأنيث والتذكير في النحو الأصل والدلالة، الممنوع من الصرف أنموذجًا (دراسة جندرية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد/ كلية التربية للبنات/ قسم اللغة العربية

المستخلص

مارس الموروث سطوته على طريقة التفكير الإنسانية عمومًا، والعربية خصوصًا، وعندما نحدد الموروث فنعني به الموروث البشري بشكل عام، منذ بداية الحضارة، بوصف النص الأول الذي عمل على نمذجة الأشياء وترميزها، والّلغة العربية بوصفها لسان خاص بالمنطقة العربية تتشكل على أساس الإنسلال الترميزي للتجارب الإنسانية، وما مرحلة التقعيد إلَّا إتمام للمراحل الأولى التي تشكلت فيها اللغة التواصلية.
فنجد في اللغة العربية كثيرًا من المسائل التي تتعلق بقضية التمييز بين الذكر والأنثى، أخذ بعضها التجلي الثقافي السلوكي، فنجد المرأة دائمًا في منطقة أقل من الرجل، بناءً على الأصول الأولى التي حددت الأولوية للرجل في عملية الخلق المتصلة بالنبي (آدم)، وهي صورة أصبحت ضمن نظام (اللاوعي) فلا ينظر الإنسان إلى الأصول التي شكلت الرؤية، التي هي صنيعة بشرية، بخلاف الطبيعة التي لا تفرق بين الاثنين.
وقد عملت الدراسات الحديثة (الحركة النسوية) بجميع تجلياتها المؤسساتية، على توظيف الفكر النقدي وتحديد الأصول، للوصول إلى مرحلة عدم التمييز بين النوعين ضمن الجنس الواحد، فكان التوجه نحو بيان الأسباب التي أدَّت إلى عملية التفريق بينهما في التعامل والحقوق.
ودراستنا هذه تقوم على توظيف الاتجاه النسوي للبحث في الأصول اللغوية القائمة على التمييز بين المذكر والمؤنث على المستوى النحو، وبيان أسباب اختصاص الأنثى بخصائص نحوية من دون (الذكر)، وقد اخترنا في هذا البحث نموذج (التصريف) في اللغة، بوصف التأنيث علة أساسية من علل عدم التصريف ومن ثمَّ عدم التمكين.

عنوان المقالة [English]

Femininity and masculinity in the original grammar and semantics, which is prohibited from the inflection as an example (gender study)

المؤلف [English]

  • Rasha Yas Abdel Nassar
المستخلص [English]

The heritage exercised its sway over the human way of thinking in general, and the Arabic language in particular, and when we define the heritage, we mean by it the human heritage in general, since the beginning of civilization, as the first text that worked on modeling and coding things, and the Arabic language as a language specific to the Arab region that is formed on the basis of the coding infiltration of human experiences , And the stage of squatting is nothing but a completion of the first stages in which the communicative language was formed.
We find in the Arabic language many issues related to the issue of distinguishing between male and female, some of which took the behavioral cultural manifestation, so we find the woman always in a lesser area than the man, based on the first principles that determined the priority of the man in the process of creation related to the Prophet (Adam), and it is an image that has become Within the (unconscious) system, a person does not look at the assets that formed the vision, which is a human creation, unlike nature, which does not differentiate between the two.
Recent studies (the feminist movement) in all its institutional manifestations have worked on employing critical thinking and defining the origins, to reach the stage of non-discrimination between the two genders within the same sex.
And our study is based on employing the feminist trend to research the linguistic origins based on the distinction between the masculine and the feminine at the grammatical level, and explaining the reasons for the female’s specialization in grammatical characteristics without (the male), and we have chosen in this research the (conjugation) model in the language, describing femininity as a fundamental cause of The reasons for the non-disbursement and then the non-empowerment.