العلاقة بين الكفاءة الذاتية المدركة والمهارات القيادية لدى طلاب كلية الملك عبد الله للدفاع الجوي في ضوء رؤية المملكة 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الملك عبدالله للدفاع الجوي – السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين متغيري الدراسة الكفاءة الذاتية المدركة المهارات القيادية لدى طلبة كلية الملك عبدالله للدفاع الجوي في ضوء رؤية المملكة 2030، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام مقياس الكفاءة الذاتية المدركة و مقياس المهارات القيادية، وتكونت عينة الدراسة من (250) طالبا بكلية الملك عبد الله للدفاع الجوي، وأظهرت النتائج وجود علاقة موجبة دالة احصائيا بين الكفاءة الذاتية المدركة والمهارات القيادية لدى عينة الدراسة، وكذلك وجود فروق دالة احصائياً بين متوسط درجات الكفاءة الذاتية المدركة تعزى لمتغير القسم الدراسي (اعدادي – متوسط – نهائي) لصالح القسمين المتوسط والنهائي، وكذلك وجود فروق دالة احصائيا بين متوسط المهارات القيادية تعزى لمتغير القسم الدراسي (اعدادي – متوسط – نهائي) لصالح القسمين المتوسط والنهائي، واوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بتدريس المهارات القيادية لطلبة كلية الملك عبدالله للدفاع الجوي وذلك من اجل صقل مهارات الطلبة قياديا واستحداث برامج تعليمية وارشادية جديدة والسعي الى تفعيل الكفاءة الذاتية للطلبة وكذلك مهارات القيادة من مهارات التواصل وإدارة الوقت، وحل المشكلات، والعمل الجماعي مما يسهم في تحقيق رؤية المملكة بكفاءة وفاعلية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The relationship between perceived self- Efficiency and leadership skills among students of the King Abdullah Air Defense College in the light of the Kingdom's vision 2030

المؤلف [English]

  • Muhammad Nawaf Al-Balawi
المستخلص [English]

The current study aimed to reveal the nature of the relationship between the two variables of the study, perceived self-efficacy, and leadership skills among students of the King Abdullah Air Defense College in the light of the Kingdom’s vision 2030. To achieve this goal, the perceived self-efficacy scale and the leadership skills scale were used. Students of King Abdullah Air Defense College, and the results showed a positive, statistically significant relationship between the perceived self-efficacy and leadership skills of the study sample, as well as the presence of statistically significant differences between the average perceived self-efficacy degrees due to the academic department variable (preparatory - intermediate - final) in favor of the two intermediate sections. and the final, as well as the presence of statistically significant differences between the average leadership skills due to the variable of the academic department (preparatory - intermediate - final) in favor of the intermediate and final sections. And new guidance and seeking to activate students' self-efficacy as well as leadership skills from communication skills, time management, and solving problems, and teamwork, which contributes to achieving the Kingdom’s vision efficiently and effectively.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Perceived Self
  • Efficiency
  • Leadership Skills
  • Saudi Vision 2030