الزمن في قصائد الاستدعاء: قراءة للظواهر الزمنيّة في قصيدة محمود درويش (أنا وجميل بثينة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ النقد الحديث المساعد، قسم اللغة العربيّة وآدابها، كليّة الآداب، جامعة السلطان قابوس

المستخلص

تعتمد قصائد الاستدعاء على استدعاء شخصيات تاريخية من ذوات الثقل الإيحائي لعرض المغزى بصورة غير مباشرة، وعلى الرغم من المزايا الموضوعيّة القيّمة التي تميّز هذا النوع إلا أن حالة الاستحضار تفرض إشکاليات فنيّة بسبب تأسس النص على ازدواجيّة الخطاب والتحوّلات الزمنيّة، ويهدف هذا البحث إلى تناول عنصر الزمن في قصائد الاستدعاء بالاعتماد على الفينومينولوجيا الوجودية لهايدجر، وقد انطلق من تخلّي شعر الاستدعاء عن الزمن الواقعي ليربط النص بسياق زمني وجودي يمکّنه من مزج الأزمنة، وسعى البحث إلى الکشف عن الظواهر الزمنيّة المتعلّقة بشعر الاستدعاء من خلال دراسة الزمن في نص (أنا وجميل بثينة) لمحمود درويش لتحديد عناصره وتأثيره على المغزى ونوعيّة الزمن والزمن الفعلي للنّص وزمن الرؤيا النصيّة. لقد افترض النقّاد أن قصائد الاستدعاء قائمة على استدعاء شخصيات من الماضي إلى الحاضر، لکنّ هذا الافتراض لا يوضح الزمن الفعلي للقصيدة وهو أيضًا ليس صائبًا لسببين: إنّ الحاضر والماضي لا يمنحان الزمن الأصيل، وإنّ دلالة الاستدعاء لا تظهر في النص بمعنى الدعوة وإنّما بمعنى المزامنة بسبب حضورها القوي الذي لم يضعف منذ أن ظهرت لأول مرّة.

عنوان المقالة [English]

Time in summoning poems: A reading of temporal phenomena in Mahmoud Darwish's poem (I and Jamil Buthaina)

المؤلف [English]

  • Ali bin Qasim bin Musabh Al Kalbani
المستخلص [English]

The summoning poems depend on summoning historical figures with suggestive weight to indirectly display the meaning, and despite the valuable objective advantages that characterize this type, the case of recall poses technical problems because the text is based on the duality of discourse and temporal transformations, and this research aims to address the element of time. In summoning poems based on Heidegger’s existential phenomenology, and he proceeded from the abandonment of summoning poetry from real time to link the text with an existential temporal context that enables it to mix times, and the research sought to reveal the temporal phenomena related to summoning poetry by studying time in the text (I and Jamil Buthaina) by Mahmoud Darwish to determine its elements and their impact on the meaning, quality of time, the actual time of the text and the time of the textual vision. Critics have assumed that summoning poems are based on summoning characters from the past to the present, but this assumption does not clarify the actual time of the poem and it is also not correct for two reasons: the present and the past do not give the original time, and the meaning of the recall does not appear in the text in the sense of the invitation but rather in the sense of synchronization, because its strong presence that has not weakened since it first appeared.