المجابهة المبادئة وعلاقتها بالسيطرة على الذات لدى تدريسي الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الآداب - جامعة بغداد

المستخلص

استهدف البحث الحالي دراسة العلاقة بين المجابهة المبادئة وسيطرة الذات لدى تدريسيي الجامعة, في القسم النظري تم استعراض عدد من التنظيرات للمتغيرين, اما في الاجراءات فقد تبنى الباحث مقياس كرينكلاس وآخرون (1999) لقياس المجابهة المبادئة الذي كان قد بني على وفق المنظور المعرفي ضمن توجهات علم النفس الايجابي, وللمتغير الثاني تم بناء مقياس سيطرة الذات على وفق نظرية التعلم الاجتماعي لبندورا.وطبق المقياسين على(128)تدريسيا وتدريسية في الجامعة. وتم استخراج التمييز وعلاقة الفقرة بالمجموع الكلي للمقياسين. واستخرج الثبات للمقياسين بطريقة الفا كرونباخ. ومن نتائج البحث ان تدريسيي الجامعة يتمتعون بالمجابهة المبادئة وان هناك فرق دال بحسب النوع ولصالح الذكور, كما تشير النتائج الى ان تدريسيي الجامعة يتمتعون بسيطرة الذات وان هناك فرق دال بحسب النوع ولصالح الذكور. أما بخصوص العلاقة فقد ظهر ان هناك علاقة موجبة دالة بين المتغيرين. وخرج البحث بعدد من التوصيات والمقترحات.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Initial confrontation and its relationship to self-control among university teachers

المؤلف [English]

  • Ali Turki Nafel Al-Quraishi
المستخلص [English]

the curret research aims at studying the relation between proactive coping and self- control  a mong the university lecturers. for the theortical section several theories have been shown for both variables. for the procedures the researcher adopted  Greenglass & et.al (1999) scale to measure proactive coping which was developed in accordance with cognitive persepective within positive psychology. for the second variable  a scale of self- control has been developed in accordance with Bandura s social learning theory، The two scales have been applied on (128)male and female lecturers in the university. Discrimination, the relation between item and a ggregate scors of both scales.Cronbach s alpha of both scales have been computed. The research showed that the university lecturers have proactive coping and there is a signficant difference in accordence with gender in favor of males. The results have indicated  that university lectureres have self- control and there is a significant difference in accordance of gender in favor of males. for the correlational relation it has been shown that there is a significant positive  relation between the two variables. The research  resulted in several recommondations and suggestions.