اللقطات السينمائية والدرامية في شعر محمد إبراهيم أبو سَّنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

طالبة دكتوراه بجامعة عين شمس – كلية الآداب – قسم اللغة العربية

المستخلص

يتناول هذا البحث جانباً من جوانب الصورة في شعر شاعر مصر كبير محمد ابراهيم ابو سَّنة  وهو الجانب السينمائي المشهدي ، فالنَّص الحداثي -غالبا - هو انفتاحي انتاجي لعالم واسع من الصور التي تنطلق فتدور في فضاءات متعددة يطلقها هاجس صغير كامنُ في ذات المنتج، وأبو سَّنة – باعتباره-  شاعراً خاض تجربة لحداثة كان في نصوصه تعدد صوري حداثي ، وتأثَّر بالفنون  الاخرى في السينما والمسرح وغيرها دون المساس بقواعد اللغة واستقامة التعابير والجماليات الأدبية الاخرى من إيحاءات و رموز وحسيات.
 والصورة السينمائية الممشهدة عند ابي سنه تستند على العناصر المرئية كنوع من التحفيز لتكوين المنتحَّل الشعري، هذا التحفيز قد يأتي لمنح الصورة شحنات من الحياة واللون والحركة، ليحس المتلقي أن داخل هذه الصورة ويتجاوز بهذا المرحلة الخيال وتتعدد آليات هذه الصور فقد يبدو المنشْئ فيها مخرجا يوجه كاميراته ويركزها على جانب معين من جوانب الصورة، ويجعل منها نقطه انطلاق لباقي المشهد، وقد يتركها ويعود اليها عده مرات، وكل هذا يتضح للقارئ من خلال الشواهد النصية الموجودة في ثنايا البحث.
 وقد تأتي الصورة على شكل مشهد يعود الشاعر بالمتلقي الى الماضي " فلاش باك".
 وفي تقنيه سينمائية اخرى يترك المنشئ دور المخرج وينغمس في المشهد ليكون جزء منه مستعينا بالتجليات السردية ووضع ما يناسب الحالة النفسية منها.
واستلهم الشاعر أيضاً من فن السينما نمو الحدث وأسقطه على صوره فأعطاها نوعاً من النمو والتوالد، من غير أن يثقل على القارئ بكثرة الانتقالات والتوالي المجازي فجاءت الصورة السينمائية النامية متطورة متعالقة بمزج جزء من الإيهام لدي القارئ.
وسيري القارئ لهذا البحث كل هذه التقنيات والتأثر بالفنون الأخرى واضحاً في أعمال الشاعر، وعلى الرغم من هذه التقنيات وهذا التأثر نجده أحيانا ينزع لإظهار نصاعة الماضي والمورث الثقافي الخاص به في أعماله.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The cinematic and dramatic footage in the poetry of Mohammed Ibrahim Abu Senna

المؤلف [English]

  • Najah Salooh Abd El-Salam
المستخلص [English]

This search has an aspect of the picture in the poetry of the great poet of Egypt, Mohammad Ibrahim Abu Senna of the cinematic aspect of the martyrdom, Modernist text - often - is the productive openness of a wide world of the images that go around in a variety of spaces launched by a small latent obsession in personal autonomy of producer. Abu Senna -as a poet who fought the experience of modernity, he was in his texts and others without prejudice to the rules of the language and other aesthetic and ethical expression of connotations and insinuations and artistic.
The cinematograph is based on visual elements as a form of stimulation for the formation of a poetic impostor, This stimulus may come to give the image shipments of life, color and motion, so that the receiver feels the inside of this image and exceeds this the imagination stage and the mechanisms of these images are multiple the originator may seem to have a way of directing its cameras and concentrating them on a particular aspect of the picture, It makes it a starting point for the rest of the scene, and it may leave it and return it several times, and all this is clear to the reader through the textual evidence found in the search.
The picture may come in the form of a scene that the poet returns to the past “flashback”.
In another film technique, the originator leaves the role of director and indulges in the scene to be part of it, using narrative expressions and setting the appropriate psychological state.
The poet was also inspired by the art of cinema the growth of the event and dropped it on a photograph giving it a kind of growth and reproduction, without burdening the reader frequent transitions and metaphorical sequence a sophisticated cinematic image came with a mixed of the reader's illusions.
The reader of this search of all these techniques and the influence of other arts is evident in the works of the poet, though of these techniques and this vulnerability sometimes they tend to show the past and their cultural gene in its substantive work.