الدافعية للإنجاز الأكاديمي وعلاقته بالذكاء الوجداني والتفكير الابتكاري لدى عينة من طلاب الجامعة (دراسة ارتباطية مقارنة)

نوع المستند : مقالات أصلیه

المؤلف

المعيدة بقسم علم النفس – كلية الآداب – جامعة عين شمس

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين الدافعية للإنجاز الأكاديمي والذكاء الوجداني لدى عينة من طلاب الجامعة، شارك في الدراسة الحالية عينة قوامها 188 طالب وطالبة منهم 84 من الذكور و104 من الإناث، واشتملت أدوات الدراسة على مقياسين للإجابة على تساؤلات الدراسة الراهنة متمثلة في مقياس الذكاء الوجداني واختبار الدافع للإنجاز للإجابة على تساؤل مؤداه: هل توجد علاقة ارتباطية بين الدافعية للإنجاز الأكاديمي والذكاء الوجداني لدى طلاب الجامعة؟ وأسفرت نتائج الدراسة عن أن هناك علاقة موجبة ذات دلالة إحصائية بين الدافعية للإنجاز الأكاديمي والذكاء الوجداني. وباستخدام اختبار (ت) وجد أن ليس هناك فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الطلاب ودرجات الطالبات على مقياس الذكاء الوجداني ومقياس الدافعية للإنجاز.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

“Academic Achievement Motivation and its relationship to emotional intelligence in a sample of university students” “Correlation study Compared”

المؤلف [English]

  • Marwa Atef Abd El Monahm Ramadan
المستخلص [English]

The current study aims to explore the nature of the correlational relationship between academic achievement motivation and emotional intelligence in a sample of university students, the participants are (188) Males and Females, The sample divided to (84) males and (104) females. In order to address the research questions that: Is there a correlational relationship between academic achievement motivation and emotional intelligence in a sample of university students? The emotional intelligence scale and achievement motivation test are used to measure emotional intelligence and academic achievement motivation. The results of the research showed that there are relationship between academic achievement motivation and emotional intelligence in a sample of university students.

By using T.Test this study showed that, there are no significant differences between (males – females) of university students in academic achievement motivation and there are no significant differences between (males – females) of university students in emotional intelligence.