الدلالات البنائية لشخصية الضد الدرامية في الخطاب السينما توغرافي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتوراه في فلسفة السينما والتلفزيون/ جامعة النهرين/ مركز التعليم المستمر / بغداد / العراق

المستخلص

تتكامل معطيات الاشتغال الفني لعناصر التعبير في الوسيط السينما توغرافي في وحدة متجانسة لإنتاج معالجات فنية تعتمد على تسيد محاكاة لعناصر الصورة السينماتوغرافية وتسيدها في المعالجة الإخراجية، مما يميزها بان تكون ذات مركز اهتمام يطغي على عناصر المعالجة الفنية لاشتغالات  متعددة ينتج عنها الإدراك والفهم،وتبرز من بين تلك المعالجات توظيف الشخصية في الدراما  بوصفها أداة ساردة للأحداث ومؤسسة لها وممهدة للقادم منها.
ومن هنا انطلق الباحث للغور في المعطيات الفكرية والمعالجات الفنية للشخصية ومنها الضدية في الدراما التي تعمل بالتوازي مع الشخصية الرئيسة في العمل الفني وبالضد منها  في تجسيد أحداث المتن الحكائي والعمل على الدلالات الفكرية المانحة أبعادا تحاكي حلولاً إخراجية فنية كأداة ساردة بتوظيف الشخصية الضدية، التي تتعاضد مع عناصر الصورة السينماتوغرافية لسمات وخصائص تنوع الشخصيات سواء في الحياة او في محاكاتها عبر الدراما ويستعرض الباحث في مضمون البحث  مجموعة من المحاور مستعينا بالنماذج الفيلمية ومنها الشخصية البطل والشخصية الضد في الوسيط السينماتوغرافي، فيما تناول المبحث الثاني العوامل المؤثرة على تشكيل الشخصية الضد في الدراما وتعرض المبحث الاخير الى انواع وسمات الشخصيات الضدية في الدراما.وبعد الخروج بمؤشرات الاطار النظري اعتمد الباحث المنهج الوصفي تحليل المحتوى واختيار عينة البحث لتحليلها وفقا لمؤشرات الاطار النظري للوصول الى النتائج والاستنتاجات والتي كان من بينها كنتائج بحثية يمنح البناء الدرامي للشخصية الضد في الصورة السينماتوغرافية، سمة خاصة تعمل على انتاج مستوى جمالي بدلالات فكرية وتعبيرية  وايحاءات تعمل على استمرارية سردية في المعطى الفني ومن بين الاستنتاجات ان معطيات الشخصية الضدية في الدراما تسهم في تدفق فكري ومعلوماتي يمتلك القدرة على الايحاء بمعاني ودلالات جمالية تعبيرية في الخطاب السينماتوغرافي واختتم البحث بقائمة المراجع والمصادر.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Structural Meanings for Anti-dramatic Character in the Cinematographic Discourse

المؤلف [English]

  • Mohammed Akram Abdul Jalil
المستخلص [English]

Most of artistic work data for expression elements were integrate in the cinematographic media as a unique unit to produce artistic treatments depends on the domination of simulation for one of the cinematographic image elements, which distinguishes it by being a center of interest, that overshadows the elements of artistic processing for multiple functions.  The results are perception, understanding, and among these treatments the employment of personality in drama, as a consequence of used tools by narrates events, establishes them, and prepares them for what comeing.
Hence, the researcher set out to delve into the intellectual data and artistic treatments of the antagonistic character in the drama that works in parallel with the main character in the artistic work in embodying the events of the narrative text and working on the intellectual connotations that give dimensions that simulate artistic output solutions as a narrative tool by employing the antagonistic character, which is in solidarity with the elements of the cinematographic image among the features and characteristics of the diversity of characters, whether in life or in simulating them through drama, the researcher reviews, in the content of his research, a set of axes using film models, including the heroic personality and the anti-personal in the cinematographic medium, while the second topic dealt with the factors affecting the formation of the anti-personality in the drama, the characteristics of the opposite characters in the drama; after coming up with the indicators of the theoretical framework, the researcher adopted the descriptive approach, analyzing the content and choosing the research sample to analyze it according to the indicators of the theoretical framework to reach the results and conclusions, among which were research results that give the dramatic construction of the opposite personality in the cinematographic image, a special feature that works on artistically producing level with intellectual and expressive connotations and suggestions that work on narrative continuity in the artistic given among the conclusions is that the data of the opposite character in the drama contributes to an intellectual and informational flow that has the ability to suggest expressive aesthetic meanings and connotations in the cinematographic discourse; the research ended by conclusion and references.

الكلمات الرئيسية [English]

  • character
  • anti
  • drama
  • discourse
  • cinematography