تحولات الشخصية ومراوغة المعنى في الفيلم السينمائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة بغداد/ كلية الفنون الجميلة/ قسم الفنون السينمائية والتلفزيونية

المستخلص

تعد النظرية التفكيكية احد النظريات ما بعد الحداثة والتي تناولت النتاج السينمائي بالدراسة والتحليل، قراءة الصورة السينمائية بمستويات عديدة، سيما على مستوى مداليل الشخصية السينمائية التي تمثل بناء فكري صورية يمكن له التعبير عن طروحات وعقائد واخلاقيات، وهذا ما شغل انتباه الباحثان فتم تحديد عنوان البحث على النحو الاتي: تحولات الشخصية ومراوغة المعنى في الفيلم السينمائي، وقد استند البحث على مهاد تنظيري جاء على النحو الاتي:
الفصل الاول (الاطار المنهجي): وتضمن مشكلة البحث واهميته وكذلك اهدافه وحدوده وختم الفصل بتحديد اهم المصطلحات الواردة في العنوان، الفصل الثاني (الاطار النظري والدراسات السابقة) وقام الباحثان بتقسيمه على مبحثين وعلى النحو الاتي: المبحث الاول: فلسفة التفكيك..المصطلح والمفهوم. وتم بحث طبيعة الطروحات التفكيكية والمقولات الاساسية التي تتناول تفكيك النص والوصول الى المعاني الغائرة في اعماق النص، المبحث الثاني: الشخصية في الفيلم السينمائي: وتناول الباحثان طبيعة الشخصية  السينمائية ودوالها وطبيعة بناءها الفكري وما تحمله من مضامين تؤثر في انتاج المعنى بعد ذلك توصل الباحثان الى تحديد مؤشرات الاطار النظري وختم البحث بالدراسات السابقة، الفصل الثالث: اجراءات البحث وفيه قام الباحثان بتحليل عينة البحث وهي الفيلم الامريكي (سبيلت 2016)، اخراج (إم. نايت شيامالان)، الفصل الرابع (النتائج والاستنتاجات): وبعد اتمام تحليل العينة، توصل الباحث الى تدوين عدد من النتائج ومنها:

تقود عملية تهشيم العلاقة بين الدال والمدلول في البناء الصوري داخل المشهد السينمائي، الى انتاج دلالة غير ثابتة في السياق الصوري للاحداث الفلمية، وهو ما يعني مراوغة المعنى وتأجيله في كل مرة، كما رأينا في فيلم (سبلت).

وبعد ذلك تم كتابة الاستنتاجات وختم البحث بقائمة المصادر.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Character transformations and elusive meaning in the cinematic film

المؤلفون [English]

  • Moataz Muhammad Ali Jabr
  • Haider Faisal Karim
المستخلص [English]

The deconstruction theory is considered one of the postmodern theories, as it dealt with the cinematic production through study and analysis, reading the cinematic image at many levels, especially at the level of the indications of the cinematic personality, which represents a formal intellectual structure that can express propositions, beliefs and ethics, and this is what occupied the attention of the researchers. The subject of the research was defined as follows (Character transformations and elusive meaning in the movie), the research was based on a theoretical thalamus as follows:
The first chapter (methodological framework): It included the research problem and its importance as well as its objectives and limits. The chapter concluded by defining the most important terms mentioned in the title. The second chapter (theoretical framework and previous studies). The nature of the deconstructive propositions and the basic arguments that deal with the dismantling of the text and access to the deep meanings in the depths of the text were examined. The second topic: the personality in the cinematic film. Indicators of the theoretical framework and the conclusion of the research with previous studies, the third chapter: research procedures, in which the two researchers analyzed the research sample, which is the American film (Split 2016), directed by (M. Night Shyamalan), chapter four (results and conclusions): After completing the sample analysis, the researcher concluded Record a number of results, including:
1. The process of shattering the relationship between the signifier and the signified in the pictorial structure within the cinematic scene leads to the production of an unstable signification in the pictorial context of filmic events, which means elusive meaning and postponing it every time, as we saw in the movie (Split).
After that, the conclusions were written, and the research was concluded with a list of sources.