أستراتيجية مشروع ساحات التبادل التجاري (حولي بغداد)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد / کلية التربية / ابن الرشد

المستخلص

کون مدينة بغداد تتوسط الموقع الجغرافي للعراق ومرکز الطرق البرية فيها حيث هناک تصور مستقبلي لأنشاء طريق دائري خارج حدود مدينة بغداد لمرور الشاحنات العابرة  للعاصمة بغداد الى مدن أخرى والقادمة من المحافظات المختلفة وتناولت الدراسة أستراتيجية مشروع ساحات التبادل التجاري حولي بغداد الذي يساهم في تخفيف الزخم المروري الحاصل على الطرق الرئيسة ومن أجل تنمية التبادل التجاري بين المحافظات ومن هذه الدراسة سوف يتم التعرف على أمکانية تطبيق المشروع على أرض الواقع والفوائد التي تعود بها على الصعيدين العام والخاص ومن نواحي عديدة واهمها الجانب الأقتصادي ، ومساحة الأرض ، وطبيعة المنشأت المشيدة عليها ، ومساحة کل منشأة ، وکما سوف يتم توضيح الخطوط المهمة والجوهرية لأليات التطبيق التي تتضمن الأستمرار لما فيه من أهمية أقتصادية وأمنية فضلاً عن الحفاظ على الجانب البيئي ومنع التلوث الناتج عن مرکبات الحمل وعلى هذا الأساس سوف يتم دراسة الجدوى الأقتصادية للمشروع وبالرغم من أن هناک تفاوت في عدد الشاحنات المارة عبر المداخل فقد تم تقديرعدد الشاحنات حسب المداخل الرئيسة حيث يقدرعدد الشاحنات المحملة بالبضائع بحدود 3300 شاحنة يومياً تحمل ما لا يقل عن 35 طن لکل شاحنة وستقوم بنقل البضائع الى داخل مدينة بغداد بحمولة تتراوح من (2-5) طن فقط حيث يتم التفريغ من الشاحنات الکبيرة اليها بحمولة (25-35) طن. واخيرا تم التوصل الى بعض النتائج والتي من خلالها تم صياغة المقترحات التي تراها الباحثة حلول مناسبة على اسس تخطيطية سليمة يترتب عليها الحد من مشکلة دخول الشاحنات الى مدينة بغداد .

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Strategy of Commercial Exchange project (around Baghdad)

المؤلف [English]

  • Jamaal Hameed Rasheed
المستخلص [English]

As Baghdad  is situated in the middle of Iraq's geographical site and as a center of  roads  , there is  a future vision  for establishing  circular  road outside Baghdad borders  for passing trucks arriving at  Baghdad  from other governorates. The current study  deals  with  the strategy of  Commercial Exchange around Baghdad  that contributes into mitigating traffic jam in the main roads and for growing the commercial exchange among the governorates.   By this study ,  it will know the potential possibility of applying   the project mentioned above  and the benefits  related to  both  levels (  private and general) and from many sides  most importantly   the economic domain , area , nature of  already- established  establishments,  and area of every establishment; besides , it will explain essential outlines for  methods of  application as to  secure and sustain continuation  in respect to  security, economics  and environment  by preventing  pollution ensuing from  load trucks . Thus,  it will study the project 's  feasibility . In spite,  there is discrepancy in number of trucks  passing through the entrance , but it has been estimated the number of load-trucks   with 3300 truck  daily , carrying approximately 35 ton  for every truck. Every truck will carry  goods   to Baghdad  with load 2-5 tom only , where discharging  from large trucks with load ( 25-35)ton . Finally , it has been  reached to  some results , by  which , it has been formed suggestions  the researcher  considers them as suitable  solutions  based on  safety bases that prevents  the trucks from entering into Baghdad city.