تفکيک الکوجيتو الديکارتى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفلسفة - کلية الآداب – جامعة عين شمس

المستخلص

مع ظهور الکوجيتو الديکارتى " أنا أفکر اذن أنا موجود" احتلت الذات مکانة بارزة فى الفکر الفلسفى، وشکلت الذات أهم مقومات الحداثة. ولکن عندما أعلن نيتشه عن مفهوم الذات بوصفه مجرد وهم، وعندما أعلن "فرويد" أن اللاوعى هو الذى يتحکم فى الوعى، بدأت تلک المرکزية التى احتلتها الذات فى التراجع والأنهيار، وأصبح نقد الذات والأعلان عن لا مرکزيتها، من أهم مقومات حرکة مابعد الحداثة فى الفلسفة. وقد قام دريدا  بتفکيک الکوجيتو الديکارتى من خلال المناظرة التى دارت بينه وبين "ميشيل فوکو"، حول تأويل الکوجيتو الديکارتى . وقد رأى فوکو أن هناک اقصاء حقيقيا للجنون على مدار تاريخ الفکر، وأن الکوجيتو عند ديکارت يقصى الجنون تماما ويستبعده. بينما يرى دريدا أن هناک اساءة قراءة من جهة فوکو لديکارت، کما يرى أن شخصية الشيطان الماکر التى استعان بها ديکارت تعبر عن الجنون الکلى . ويمثل الکوجيتو الديکارتى بلغة دريدا مرکزية لوغوس وميتافيزيقا حضور. کما يرى أن الحضور الحاضر دائما للکوجيتو الديکارتى يتکون من غائبين، احدهما الماضى الذى مضى و انقضى، والآخر هو المستقبل الذى لم يحضر بعد، فلا يتمتع الکوجيتو اذن بالحضور الذى ادعاه.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Descart Cogito Deconstruction

المؤلف [English]

  • Marwa Hassan Anwar
المستخلص [English]

With the rise of Descart cogito “cogito ergo sum “the self has taken a centralized post in the philosophic thinking, and the self configured an essential basis that is of the most factors of modernity movement in philosophy. But when Neitzsche announced concept of self described as an illusion. And when Freud announced that subconscious controls conscious, then this centralization that the self occupied to get determine and retrieve. Meanwhile, self criticism and announcement of its decentralization are from the most factors of philosophic post-modernity movement.          .
Derrida disconnected Descart’s cogito through rivalry between him and “Michael Fucolut “about the interpretation of Descart cogito. Fucolut has seen that there is a real deconstruction to madness along thinking history, and that Descart cogito expresses a real alienation to madness and a complete exclusion to it. But Derrida sees that there is misread from Fucolut to Descart, as he sees that the character of malice devil which Descart took that to express complete madness   .
With Derrida’s language, the Descartian cogito represents the logo centrism and metaphysic of presence. But Derrida sees that the present attendance is always for the Descartian cogito composed from two absentees one the past that passed, and the other is the future which didn’t present yet, so the cogito doesn’t enjoy the complete attendance that he claimed .