دراسة تحليلية لدور صفحات الفيس بوک فى الترويج للمقاصد السياحية بالتطبيق على شرکات سياحية مصرية فئة أ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معيدة بجامعة عين شمس- کلية الآداب- قسم علوم الاتصال و الإعلام.

المستخلص

بعد ظهور الفيس بوک وانتشاره تبعه إهتمام الشرکات السياحية بإنشاء صفحات فيس بوک خاصة بها، وبدأت تروج للمقاصد السياحية عبر صفحاتها. ويهدف هذا البحث إلى تحليل أساليب ترويج الصورة الذهنية للمقصد السياحى المقدمة على صفحات الفيس بوک من قبل شرکات السياحة، وايضاً تحليل أساليب الترويج للکلمة المنطوقة الإلکترونية، وتحليل أساليب ترويج الشرکة لنفسها عبر صفحات الفيس بوک. وذلک باستخدام مسح مضمون صفحات الفيس بوک لشرکات السياحة المصرية فئة (أ) ومن خلال  تحليل کيفى وکمى 57 صفحة فيس بوک.  ومن أهم النتائج التى توصل إليها هذا البحث تنوع أساليب الشرکات السياحية للترويج للمقاصد السياحية من خلال نشر صور وفيديوهات ومعلومات عن المقاصد السياحية، وکذلک ضعف الترويج للکلمة المنطوقة الإلکترونية، کما توصل إلى تنوع أساليب ترويج الشرکة لنفسها على صفحات الفيس بوک، وأخيراً کان التواصل مع الجمهور بالطرق التقليدية أکثر من الطرق الحديثة

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Analytic study of Facebook pages’ role in promoting Touristic Destinations, through applying on Class A Egyptian tourism companies

المؤلف [English]

  • Nada Mounir Atia Hafez
المستخلص [English]

After starting and spreading of the Facebook it followed by attention of the tourism companies to create it’s own Facebook pages and they started to promote their tourism goals across these pages. This research aims to analyze the methods of the promotion of the branding destination which presented on Facebook by the tourism companies, the electronic word of mouth promotions methods and also the methods of promotions of the companies for it selves on the Facebook pages, by scanning the content of the category A Egyptian tourism companies through a quantitative and qualitative for a 57 Facebook pages, and the most important results which this research concludes are a variety of promotion methods for the tourism companies of the promotion of the branding destination through Publishing video, photos, and information about destination, and also the less attention of the promotion of the electronic word of mouth, it also concludes a variety of promotion methods for the companies on Facebook pages, finally the communication with the people by the traditional methods are more than the new methods.

الكلمات الرئيسية [English]

  • face book pages
  • electronic word of mouth
  • destinations