محو الأمية مدخل لتنمية الفرد والمجتمع: بحث على عينة من الأميين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم الاجتماع- کلية التربية- جامعة عين شمس

المستخلص

يستهدف البحث من خلال: (المقارنة بين مجموعتين) إلى إظهار الفروق بين عينتي البحث:
(العينة 1) و(العينة 2) لتحليل العوامل التي ساعدت (العينة 1) على محو أميتها، والعوامل التي أعاقت (العينة 2) عن محو أميتها، للکشف عن العلاقة بين التعليم والتنمية.
ترجع أهمية البحث إلى التأکيد على الارتباط الوثيق بين التعليم ومحو الأمية من جهة، تحقيق تنمية المجتمع من جهة أخرى.
انطلق البحث من موجهين تنظيريين هما: التعليم حق إنساني أصيل، ورؤية باولو فريري عن دور التعليم في التنمية والحرية.
أجري البحث في ثلاث محافظات: (القاهرة، والجيزة، والجيزة)، واعتمد على اسلوب المسح الاجتماعي بالعينة لعدد (90) مشارک في البحث: مقسمين على عينتين تم اختيارهم بطريقة "عمدية"، باستخدام المنهج المقارن، مع الاستعانة بآداة (المقابلة)، وإجراء المقابلات الفردية تبين من البحث الميداني: تسرب أفراد العينتين نتيجة بعض الظروف العائلية سابقاً، وعند عودتهما للتعليم عن طريق الإلتحاق بـــ (برامج محو الأمية): نجحت (العينة 1) في محو اميتها نتيجة: العوامل التالية مرتبة "ترتيباً – تنازلياً": طريقة معلم محو الأمية في التعليم، وقرب فصول محو الأمية من السکن، وتقديم شهادة محو الأمية للحصول على وظيفة، ووتعلم حرفة أو مهارة بعد محو الأمية، وحب التعليم والرغبة في الحصول على شهادة عليا.
فشلت (العينة 2) في محو اميتها نتيجة: العوامل التالية: عدم مناسبة وقت الدراسة، وتذمر الأهل من مواصلة التعلم، وصعوبة المنهج والمواد التعليمية، والملل من مواصلة التعليم في فصول محو الأمية وعدم جاذبية التعليم.
تأکد من البحث الميداني الدور المحوري للتعليم في تحسين وتنمية الظروف المعيشية للأفراد، مما يحقق تنمية الفرد والمجتمع. 

عنوان المقالة [English]

Literacy: A passage to individual and societal development. A research conducted on a illiterate group

المؤلف [English]

  • Amal Abdelfattah ‘Atwa Shams
المستخلص [English]

The research aims to (through a comparison between two samples) to show the difference between the two samples 1, sample 2 and analyzing the factors that help sample 1 to eradicating illiteracy and the other factors that hampered sample 2 from eradicating illiteracy. The aim is to reveal the relationship between education and development.
The research was conducted in three governorates (Cairo, Giza, El- Beheira). It depends on the Social survey by sample for a number of 90 Participants. The Participants were divided into two samples chosen by intention and they were subject to the comparative approach with reference to the tool of (interview).
The individual and group interviews with the help of reporters from the research Society, with reference to the qualitative and qualitative analysis.
The field analysis show the drop outs of the two samples as a result of some previous family conditions.
After their return to education through joining the illiteracy programs: the first sample succeeded in eradicating illiteracy as a result of the following factors arranged ascending:
The strategy of the teacher of illiteracy in education, the distance of the illiteracy class to the house, presenting the certificate of illiteracy to employment, learning a skill or trade after illiteracy, the belief in education and the desire for a higher education.
Sample 2 failed in eradicating illiteracy as a result of: the unsuitability of studying timetable, the dissatisfaction of families from continuing their education, the difficulties of the education programs, boredom with continuing education in illiteracy classes and lack of attractiveness of education.
The research ensures the pivotal role of education in improving and developing the living conditions of individuals, thus achieving, generally, social development.