مسرحية ألمر رايز آلة التعداد: صورة تعبيرية عن إضطهاد عامل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

                التعبيرية هي عبارة عن نظرية فنية ظهرت في بدايات القرن العشرين وازدهرت في اوروبا مباشرة بعد الحرب العالمية الاولى کرد فعل متمرد على المدرسة الواقعية التي کانت تميز الحرکة الفنية والادبية في ذلک الوقت. لقد ساهمت التعبيرية في رفع الوعي الاجتماعي لدى الفرد الى مستوى فهمه للمسؤولية الملقاة على عاتقه لاحداث الاصلاحات المطلوبة لرفاهية المجتمع. اعتبر المر رايز التعبيرية على انها محاولة لتجاوز الظاهر للوصول الى الباطن. تهدف التعبيرية عموما الى تصوير دخيلة النفس الانسانية تصويرا مسرحيا يعين على فهم الخلجات العميقة مجسمة فوق المسرح وذلک من خلال توظيف الحيل المسرحية الحديثة کالمنصة الدوارة  والاقنعة وديکورات المسرح الرمزية والغاء تسلسل الزمن النمطي واستخدام اللغة التلغرافية المتقطعة وکذلک المؤثرات الخاصة الصوتية والضوئية.
           لقد وصف العديد من النقاد المر رايز بکونة رجل ذو مباديء يميل الى التمرد على واقع الحياة في المجتمع الامريکي. لذا فقد شرع رايزبتمردة هذا ومن خلال اعماله المسرحية الى إيجاد مجتمع قائم على الحرية والعدالة الإجتماعية وقادر على التغيير والتطوير الذاتي. لقد استخدم الکاتب في مسرحية آلة التعداد  العديد من الحيل المسرحية الحديثة التي عکست اهتمامة المتزايد بالانماط التعبيرية الغير واقعية والمعنية برفض النفسية الفردية السطحية من اجل التوغل واستکشاف جوهر الانسان وعليه فقد انصب اهتمام رايز اولا على تحسين نوعية الحياة  الاجتماعية الامريکية بکشف عيوبها ومحاولة اصلاحها وثانيا على رفع مستوى الانتاج المسرحي ليضاهي نظرائه في اوروبا.
           قدم المر رايز مسرحيتة آلة التعداد سنة 1923 والتي اعتبرت أفضل مسرحية تعبيرية من حيث الموضوع والشکل المُبتَکر. لقد نجح رايز في مسرحيته هذه والتي تتناول حياة وممات وما بعد ممات السيد صفر أو زيرو في تقديم رسالته عن مشکلة الإنسان في العصر الحديث بوصفه ضحية للنظام الرأسمالي الذي حوله الى مجرد عبد للآله. لقد أدان رايزکذلک في مسرحيته هذه خضوع الإنسان في العصر الحديث لأي نظام إستبدادي ولذلک دعى الى التمرد السلمي أو ما أسماه بالإشتراکية اليوطوبيَة والتي وجد فيها الحل الأمثل لتحرير جسد وروح وعقل هذا الإنسان.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Elmer Rice’s The Adding Machine: An Expressionistic Picture of a Worker’s Oppression

المؤلف [English]

  • In’am Hashim Hadi
المستخلص [English]

          Expressionism is a twentieth century artistic theory that flourished in Europe immediately after World War I as a radical reaction against the realistic school. It helped in raising the individual’s social awareness to the level of understanding his responsibility to make the necessary reforms for the well-being of his society. Elmer Rice, the American dramatist, considers Expressionism as “an attempt to go beyond mere representation and to arrive at interpretation” (124).
          However, Expressionism generally aims at making inner experience concrete by exploiting some of the new modern theatrical devices such as revolving stage, masked characters, symbolic setting, dislocate a time–sequence, cryptic and patterned dialogue, as well as special effects in lighting, and sound.
          Elmer Rice is a man of principles, categorized by many as a rebel and a reformer. He recommended a society based on social justice and freedom whose individuals are capable of self-development and change. He experimented with a variety of dramatic techniques in his plays especially in The Adding Machine reflecting thus his growing interest in the highly subjective and nonrealistic forms of expressionism. However Rice’s main concern was to improve the quality of American life by uncovering its many imperfections as well as to elevate American theatrical production to compete with its European counterparts.    
          In 1923,Elmer Rice’s The Adding Machine was considered as one of the finest examples of expressionism both in its subject matter and innovative form. Throughout itseight scenes that followed Mr. Zero’s life, death, and after death, Rice succeeded in presenting his message by depicting man’s plight being a victim of capitalistic system that turned him into a slave to the machine. He also condemns modern man’s submissiveness to any oppressive system and called for a peaceful revolt or “utopian socialism” as the best solution to free his body, soul, and mind.