تقويم أداء أجهزة العلاقات العامة في البنوک الکويتية "دراسة تطبيقية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

طالب دکتوراه بقسم الأعلام بکلية الآداب- جامعة المنصورة

المستخلص

تسعى هذه الدراسة إلى تقييم أداء أجهزة العلاقات العامة في البنوک الکويتية، وتقييم دورها في تشکيل الصورة الذهنية لهذه البنوک لدي الجمهور الداخلي والخارجي، وتحديد ملامح هذه الصورة لدي الجمهور و عينة الدراسة من خلال ثلاث أقسام :
أ‌)  الوظيفة الاتصالية لأجهزة العلاقات العامة في البنوک الکويتية .
ب‌) طبيعة الصورة الذهنية لدي عملاء البنک .
ج)   تقييم المواقع الإلکترونية للبنوک الکويتية .
نتائج الدراسة
1- أوضحت نتائج الدراسة أن هناک نقصا في المقومات اللازمة لجهاز العلاقات العامة لأداء دوره، سواء بالعناصر البشرية، أو الإمکانات المادية أو النظم الإدارية والتنظيمية الکفيلة بأداء دوره بفاعلية، إضافة إلى أن الجهة القائمة والموجهة للعلاقات العامة غير مؤهلة إعلاميًّا؛ ما ترک کثيرًا من الآثار السلبية على أداء أجهزة العلاقات العامة؛ حيث اتسام أداء جهاز العلاقات العامة بالطابع الرسمي والدعائي. هذا إلى جانب ضعف البنية الأساسية لأجهزة العلاقات العامة نتيجة إبقائها -تنظيميًّا وإداريًّا- ملحقة بالأجهزة المصرفية وعدم وجود علاقة مع أجهزة الإعلام.
2- أظهرت نتائج الدراسة الافتقار إلى وجود خطط واضحة ومدروسة لإدارات العلاقات العامة بالبنوک الکويتية، ذلک أن الخطط والبرامج تعد الترجمة العمليات للسياسات الإعلامية في ضوء الظروف والإمکانات المتاحة. وفي مجال الممارسة العملية والفعلية نجد أن إدارات العلاقات العامة بالبنوک الکويتية تفتقر إلى الخطط والبرامج المدروسة. وقد أدى هذا إلى العشوائية في التنفيذ والتخبط في تغطية النشاطات المصرفية.
3- أظهرت نتائج الدراسة أن عدم الانفتاح على خبرات الدول المتقدمة يُفقدنا الاستفادة من تجارب الآخرين والعمل على تطوير هذه الخبرات والتجارب بما يتلاءم وطبيعة عمل إدارات العلاقات العامة بالمصارف الکويتية، وقد يترتب عليه انهيار سياسات التطوير والتحديث في مجالي التکنولوجيا والإعلام. وبالإضافة إلى ضرورة مراعاة الاستفادة من الخبرات السابقة وتجارب الدول المتقدمة في هذا الجانب.
4- تعد مخاطبة إدارة العلاقات العامة بالبنوک الثلاثة محل الدراسة للجمهور عبر الوسائط المختلفة احد أهم الإجراءات التي تسعى لها هذه البنوک وتتم في هذا الاحتکاک والتفاعل ومحاولة جذب العملاء للبنک من خلال الإعلان عن نشاطاته المختلفة والخدمات المتعددة التي يقدمها للجمهور. ومن هنا يبرز ضرورة تفعيل دور العلاقات العامة في هذا الجانب الهام.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Performance evaluation of public relation sectors in Kuwaiti banks: An applied study

المؤلف [English]

  • Waleed Abdullah Farea Al mutairi
المستخلص [English]

 This study seeks to assess the performance of public relations agencies in Kuwaiti banks, and assess their role in forming a mental picture of these banks have internal and external audiences, and identify the features of this image with the public and the study sample through three sections:
A) Position communication devices of public relations in Kuwaiti banks.
B) the nature of the mental image of the bank customers.
C) To assess the websites of the Kuwaiti banks.
Results:  1. The results of the study showed that there is a shortage of the necessary ingredients for your public relations for the performance of his role, both human elements, or material resources or effective administrative and management to ensure the performance of its role systems, in addition to that entity and directed public relations is not qualified media; what left many monuments negative effects on the performance of the organs of public relations; ITSAM where the performance of your official public relations and propaganda nature. This along with poor infrastructure devices for public relations and as a result keep -tnzimia Adaria- attached to banking devices and the lack of a relationship with the media.
2. The results of the study showed a lack of a clear and well thought out plans for the public relations departments of Kuwaiti banks, so that the plans and programs is the translator of operations for media policies in the light of the conditions and facilities. In the area of ​​operation and the actual practice we find that the public relations departments of Kuwaiti banks lack the plans and programs studied. This has led to the implementation of random and confusion in the coverage of banking activities.
3. The results of the study showed that the lack of openness on the experiences of developed countries lose an advantage from the experiences of others and work to develop this expertise and experience to suit the nature of the work of public relations departments Kuwaiti banks, and the consequent collapse of the development and modernization policies in the areas of technology and media. In addition to taking into account the need to take advantage of previous experiences and the experiences of developed countries in this aspect.
4. longer address the Public Relations Department of the three banks under study to the public through various media one of the most important actions that seek her these banks are in this friction and interaction and to try to attract customers to the bank through the announcement of the various activities various services it provides to the public. Hence highlights the necessity of activating the role of public relations in this important aspect.