السلم والسلام الإجتماعي في القرآن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد/ جامعة البلقاء عمان/ الأردن

المستخلص

بينت في هذه الدراسة وظيفة المنهج الرباني في بناء قاعدة السلم في الأمة ومزية هذا اللفظ(أمة) في الإصطلاح القرآني بدل لفظ(مجتمع) في الإصطلاح المتداول، و دلّلت  على ترجيح معنى الخضوع والإستسلام لمعنى(الإسلام) وأن کل من يؤمن بالله واليوم الآخر ويأمن من حوله أذاه، ولم يصله الإسلام الدين الخاتم بمفهومه الصحيح فهو مسلم من منظور القرآن، وقد وصف القرآن جميع الأنبياء وأتباعهم بالإسلام، وأخيرا بينت أن الجهاد مفهوم واسع يهدف لإرساء قاعدة السلم بين أفراد الأمة؛ سواء من آمن به أم من رضي العيش تحت ظلاله، وکذا من عاهد المسلمين على المسالمة، وأن القتال أحد فروع الجهاد وما کتب على أمة الإسلام إلا للحفاظ على کيانها ولرفع الظلم عن المظلومين إينما وجدوا، وبشروطه المحددة شرعا، وليس ذلک مبتدعا في الإسلام وإنما تقره جميع الشرائع وتمارسه سواء السماوية منها أم الوضعية.

عنوان المقالة [English]

Tolerance and Societal peace in the Quran

المؤلف [English]

  • Hosnia Abdullah Hweij
المستخلص [English]

Shown in this study is the approach Allah took in building the base of peace in the nation of Islam and the advantage of this word (nation) in Islamic and Quranic terminology instead of the word (community), and so it is demonstrated that the meaning of submission and surrender and the meaning of Islam are intertwined. Whoever believes in Allah and the last day is from the viewpoint of the Quran, a Muslim. The Quran describes all the prophets and their followers of Islam, and it is known that the word “jihad” is a broad concept that-contrary to popular belief- aims to establish a base of peace between members of the nation, whether they believe in him or chose to live in the darkness. People living in peace with Muslim nations must understand that killing is an extreme method of jihad that is used as an absolute last resort. Muslims are required by Islam to provide help to people who have been wronged and defend them. This should always be done according to the guidelines that are set by Islamic Sharyah laws.