مفهوم النفس عند فيلون السکندري دراسة في يهودية العصر الهلينستي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

اتفق معظم الباحثين على أن فيلون السکندري(20ق.م- 50 م.) يُعد من أهم أعلام المدرسة السکندرية الفلسفية، والتي ظهرت في مدينة الأسکندرية في القرون الثلاثة الأولى للميلاد، والذي ترک العديد من المؤلفات کتبها کلها باللغة اليونانية.
ويُشکل مفهوم النفس واحداً من أهم المفاهيم البارزة في کتابات فيلون اليهودي؛ إذ يُمثل لديه أحد الوسائط الأساسية التي يستطيع من خلالها الإله الاتصال بالإنسان وبالعالم.ولقد تناول فيلون مفهوم النفس تناولاً حاول فيه التوفيق بين المفهوم في العهد القديم الذي يُشکل مصدر ديانته وبين آراء فلاسفة اليونان منذ فجر الفلسفة اليونانية وحتى الفترة التي عاصرها.
ولقد نبع اختيارنا لموضوع هذا البحث من رغبتنا في سبر أغوار الأدب اليهودي الهيلنستي، وتقديم بحث باللغة العربية في هذا المجال الذي تندر فيد الدراسات باللغة العربية على الرغم من اهتمام الباحثين، والأکاديميين الغربيين به. وقد حرصنا أيضاً في اختيارنا أن ندرس هذا الأدب في مدينة الأسکندرية التي تُعد مرکزاً مهماً من مراکز هذا الأدب، الذي استمر لما يقرب من ثلاثة قرون. کما حرصنا على الإلمام، والإطلاع على کافة المؤلفات التي دونها فيلون.واستخدمنا في دراستنا للمفهوم لديه المنهج التحليلي المقارن؛ حيث سنقوم أولاً بتحليل المفهوم محل الدراسة في نصوص الفسفة اليونانية، ونص العهد القديم، ثم تحليل ما جاء منه في کتابات فيلون، ثم سنعمد إلى المنهج المقارن للوقوف على أوجه الاختلاف، والاتفاق، ومصادر التأثير في کل من المصدرين.
 ومن خلال دراستنا الدقيقة لمفهوم النفس لدى فيلون نرى أن فيلون لم ينجح کلية في محاولة التوفيق تلک حيث أنه في تشکيله لملامح مفهوم النفس لديه لم يتبع صورة النفس في العهد القديم، ولکنه کان تابعاً ومخلصاً لصورة النفس في کل من الأسطورة، والفلسفة اليونانية؛ فأخذ ينهل منهما دون توقف في معظم کتاباته، بل إنه -وکعادته دائماً- أخذ صوراً من مدارس عدة، وحاول التوفيق بينها وبين ما جاء في العهد القديم من صور عن النفس، ولکنه عجز في أن يرسم صورة واحدة تعکس للقارىء مفهومه الخاص به عن النفس.

عنوان المقالة [English]

Concept of Soul in Philo Alexandria Study in Hellenistic Judaism

المؤلف [English]

  • samar darwish
المستخلص [English]

Philo Alexandria (20B.C - 50 A.D) is one of the most important of Alexandrian philosophical school, which appeared in the city of Alexandria in the first three centuries AD; That is what the majority of researches agreed-upon.  Philo composed lots of works , written in Greek.
The concept of Soul is one of the most prominent concept in the writings of Philo Alexandria. For Philo, this concept represents a basic mediation, through which God is able to intercommunicate with the man and the world.
Throughout his philosophical works, Philo tried to reconcile between the conception of the Soul, in Old Testament, in which it is the source of his religion, and the views of the Greek philosopher, since the dawn of Greek philosophy till his era.
 reason behind our selection to the topic of this thesis, is to indulge into the depth of the Hellenistic Jewish literature; in addition to presenting researches in Arabic language at that type of literature, which is rare to be found, while lots of western academics and researchers are looking after it.We were so keen to learn this literature at Alex, the center of the Greek literature, for nearly three centuries, and to be acquainted with all Philo’s works
we used the analytical comparative style; as we analyzed first that  concept, in the texts of the Greek Philosophy and that of the Old Testament , and then we made analysis to that concept in Philo writings, to clarify the differences and the similarities and the influence at both of these sources.
Throughout this study to the concept of Soul in Philo, we accurately concluded that he did not succeed completely, in his attempt for reconciliation, between the image of the soul, which he took from several schools and what he found in the Old Testament. He didn’t yield to the image of the soul in the Old Testament, but he was a good follower and imitator to that image in the Greek Myth and the Greek philosophy.Philo was unable to reflect a Unified perception to his own concept of Soul.