قوة التحول في مسرحية "بابا" لدينمو ابراهيم: عرض مسرحي لامرأة واحدة بحثا عن الأسرة و الإيمان و الحرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تتناول هذه الورقة البحثية مسرحية بابا لدينمو ابراهيم و التي کتبت عام 2011. و تعد المسرحية نموذجا للعروض النسائية الفردية التي تقوم فيها الکاتبة بأداء جميع الأدوار. و تظهر بذلک قدرة فائقه على التنقل بين الأدوار اعتمادا على قوة الجسد و مرونته. و لقد آثرت الکاتبة الأمريکية المصرية الأصل الاقتراب من حياتها الخاصة و أن تنقل صورا واقعية منها و تقديمها في عرض منفرد. و يعتمد العمل الدرامي على تقديم سلسلة من المنولوجات  لعرض صورة من صور محاولة التعايش و الاندماج. و يجري هذا من خلال تقديم شخصية الأب و الأبنة على مدار ثلاثين عاما بين قارتين مختلفتين. فهى قصة الحب و التسامح بين إبنة و ذکرى أبيها المغترب الذي هاجر إلى أمريکا قبل ثلاثين عاماو أخفق في التعايش و التکيف مع الحياه بمدينة نيويورک. ويؤکد تحليل الأداء على مهارة دينمو في الاعتماد على قوة جسدها و قدرتها المذهلة على التحول بين شخصية الأب و الأبنة  حتى تصل إلى مرحلة التفهم التام لشخصية الأب و تقدر دوافعه لاختطاف ابنته من أمريکا و العودة بها إلى مصر کحل وحيد لأزمته بعد فشله في التعايش و تحقيق الحلم الأمريکي. فهو عمل مسرحي قدمته الکاتبة عن أبيها و من اجله. و هو يؤکد على الصراع بين الهوية و المحافظة على التقاليد داخل المجتمع الأمريکي. و يرکز البحث على تمکن الکاتبة التام من اللهجات و السلوکيات  و التي اکتسبتها من خلال دراستها لشخصيات رجال نشأوا بالشرق الأوسط من مختلف الأحجام و الأعمار و کذلک من خلال لقاءات أجرتها مع نساء هاجرن للولايات المتحده و مناقشة الصعوبات التي واجهتهن. و يرکز البحث على کيفية أن  الاعتماد على مرونة الجسد و القدرة على التحول من شخصية إلى أخرى قد مکنا الکاتبة دينمو ابراهيم من تقديم عملا کوميديا يخاطب قضايا جاده تتناول مقاومة الفشل المرير في تحقيق الحلم الأمريکي.

عنوان المقالة [English]

The Power of Transformation in Denmo Ibrahim's BABA: A One Woman Show Journey into Family, Faith and Freedom

المؤلف [English]

  • Hala Sayed
المستخلص [English]

This paper tackles Denmo Ibrahim's play BABA (2011) as an example of a one- woman show that exemplifies the power of transformation of the body on stage. Ibrahim, an Egyptian American dramatist, has chosen to come closer to her life and rely on something real to draw from; hence she wrote and performed her solo performance BABA. This play covers thirty years and two continents and tells the story of both love and forgiveness between a daughter and the memory of her estranged Egyptian immigrant father who failed to adjust to the New York City life. The play includes a series of monologues, in which each character takes the stage. The study of the performance will emphasize how relying on the power of her body, Ibrahim literally transforms herself into the immigrant Egyptian father and manages to present a play about men and women struggling between identity and tradition in America, a weaving of the personal and the communal. Skillfully, she slips in and out of each character, and as she personifies her father's last decisive moments in the U.S. waiting for a passport, Ibrahim becomes more understanding and ultimately realizes why kidnapping his child was the only solution left. Thus, she has decided to create a show for her father and about him. She wanted to be in his shoes, and understand him from the inside. The analysis will show how studying men raised in the Middle East of different sizes and ages, learning their accent, tone and language, and conducting interviews of women who immigrated to the USA and the difficulties they faced, Ibrahim skillfully succeeds to perform a comedy about a very sad time for a hard working man who has long resisted and bitterly failed at the American Dream.