خطية من المنفى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يقدم هذا البحث تحليلا لتصوير مذبحة صبرا وشاتيلا في ثلاثة نصوص کتبها الفرنسي جان جونيه، والبريطاني روبرت فيسک، والأمريکي نعوم تشومسکي وهي على التوالي: "أربع ساعات في شاتيلا"، و "إرهابيون"، و"فصل في التاريخ الفلسطيني"، مبينا کيف أن هذا النصوص تمثل نموذجا للکتابة الأمينة عن "الآخر" إذ استطاع الکتاب الثلاثة تجاوز المسلمات السائدة في مجتمعهم بشأن القضية الفلسطينية وصورة الفلسطيني بل والاشتباک معها وزلزلتها ضاربين بهذا مثلا على وفاء المثقف بالتزامه تجاه حکايات المهمشين وتجاه الوعي المجتمعي. ويستعين البحث في هذا بالأدوات التي طرحها إدوارد سعيد في کتاباته عن قضيتي التمثيل والاستشراق مرکزا على ما ذکره من عوامل تؤدي للتحامل على الآخر مبينًا کيف تتجاوزها هذه النصوص. ويتناول البحث تقنيات الکتابة محللا کيف انعکست طبيعة الموضوع الذي يتناوله الکتاب على تقنيات السرد، وکيف أثر وعي الکتاب بمثالب الثقافة السائدة في مجتمعاتهم على اختياراتهم عند الکتابة، ويحلل البحث أوجه الشبه والاختلاف بين النصوص الثلاثة وما وراء هذا من أسباب. ويجيب عن التساؤل التالي: هل تقديم نص أمين عن المذبحة يعني بالضرورة کتابة نص شامل عن کل جوانبها؟ وهل أسقط الکتاب بعض فصول الحکاية؟ وهل سبب هذا أيديولوجي أو سياسي؟ وهل "صبرا وشاتيلا" حکاية يمکن استيعابها في کلمات؟

عنوان المقالة [English]

Written from Exile

المؤلف [English]

  • Somaya Mamdouh Ahmed El-Shamy
المستخلص [English]

The paper examines the rendering of Sabra and Shatila massacre  through a comparative reading of Genet's essay "Four hours In Shatila" (1982), Fisk's "Terrorists" (1982) and Chomsky's Fateful Triangle (1983) using the tools presented by Edward Said concerning the issues of representation and the rule of the intellectual. It will shed light on the role of these intellectuals with respect to challenging received ideas and telling missing narratives, and the extent to which each of them succeeded in this role. The study will, furthermore, point out the aspects of similarity and difference between the three texts as well as the reasons behind this. In addition, it will try to detect whether certain aspects about the massacre were overshadowed and whether the cause behind this is an ideological/political stance on the part of the writer or a mere constraint imposed by the mode and circumstances of writing. This paper will also attempt at discovering if the topic discussed necessitates recourse to certain techniques and if this is common to the three writers. Finally, it will explore whether a compassionate representation necessarily entails a comprehensive representation, or in other words: to what extent is the Sabra and Shatila massacre capturable?