قياس "السهل والصعب" في باب النکاح في التلمود البابلي في ضوء القياس المنطقي والقياس الفقهي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مساعد بقسم اللغة العبرية - کلية الآداب – جامعة عين شمس

المستخلص

تنصب الدراسة في هذا البحث على دراسة أحد معايير أستنباط الأحکام في التلمود البابلي وهو معيار "السهل والصعب" ، وهو المعيار الأول من معايير استنباط الأحکام "המדות שהתורה נדרשת בהן" التي وضعها علماء المشنا ، ويحاول الباحث الوقوف على أساليب نقاش علماء الجمارا لهذا المعيار في باب النکاح في التلمود البابلي وذلک في ضوء طرق الاستدلال المنطقية (الارسطية والرواقية) نظرا لأن وضع علماء المشنا لهذه المعايير تزامن مع طرق الاستدلال التي وضعها أرسطو والرواقيين، کما يحاول الوقوف على اساليب هذا المعيار في ضوء القياس الفقهي أو القياس عند الأصوليين نظرا لأن عملية تدوين مناقشات علماء "الجمارا" لهذه المعايير بدأت في القرن الثامن الميلادي (الثاني الهجري) .
أعتمد الباحث في دراسته على المنهج الاستقرائي الاستنباطي وهو المنهج المتبع في الدراسات الفقهية ، وذلک من خلال تتبع أحکام الجزئيات الواردة في باب النکاح في التلمود البابلي والتوصل من خلالها إلى أحکام کلية . 
توصل الباحث في نهاية بحثه إلى عدد من النقاط أهمها :
أولاً : أن معيار "السهل والصعب" يربط بين قضايا جزئية في صيغة شرطية ، وهو أقرب إلى ما عبر به أرسطو في الطوبيقا عن القياس .
ثانياً : أن معيار "السهل والصعب" يقوم معيار "السهل والصعب" بأسلوب "אינו דין ש" على إثبات حکم في جزئي صعب لوجوده في جزئي آخر سهل لمعنى مشترک بينهما .
ثالثاً : يمثل معيار "السهل والصعب" أحد ضروب القياس الفقهي والذي أطلق عليه الأصوليين "قياس الأوْلى" .

عنوان المقالة [English]

The Scale of Easy and Difficult in the Book of Marriage (Kitab Al-Nikah) in Babylonian Talmud in the Light of syllogism and idiosyncrasy

المؤلف [English]

  • Alaa Tayseer Ahmed Mahdi
المستخلص [English]

Thesis Title: standard the "easy and hard"(kal va-homer) at the book of the marriage (Kiddushin) in the Babylonian Talmud in the light of the syllogism and  Qiyas in Islamic Law .
The Thesis deals with the first standard of Talmudical Hermeneutics (Hebrew: approximately,[i] מידות שהתורה נדרשת בהן)  developed by The Tannaim (Rabbinic sages of Mishnah) , and the researcher is trying to stand on the methods of Amoraim (Rabbinic sages of  Gemara) at the book of the marriage (Kiddushin) in the Babylonian Talmud in the light of the syllogism and Qiyas in Islamic Law , Because The Tannaim put these standards Unaffected by the methods of inference developed by Aristotle (384 BC - 322 BC) and Stoics (300 BC) , and Because The Notation of "Gemara" began in the eighth century AD (the second Islamic)
The first rule of the Talmudical Hermeneutics is "kal va-homer" (Hebrew: קל וחומר‎), called also "din" (conclusion). This is the argument "a minori ad majus" or "a majori ad minus.
The researcher concluded at the end of his research to a number of points  :
First : that the standard "easy and hard" looks like measure of Aristotle who coined the issues measured in the form of conditional format.
Second: that the standard "easy and hard" was not a type of Aristotelian syllogism , but  kind of "analog" but the logical analog among the highest part (hard) and another low (easy), which was expressed by Aristotle in the book topics the "largest and least."
Third:  the standard "easy and hard" kind of Qiyas in Islamic Law Called  "Qiyas  Alawla" .