أدوات الشعرية في رواية " شرق النخيل" لبهاء طاهر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الاداب - جامعة السويس

المستخلص

کثيرا ما يعاني النقد الروائي من محاولات ربط "معنى" الرواية بالواقع، فيتأثر التناول بالواقع اللحظي، دون کبير نظر لآليات التکثيف اللغوي أو التکوين المجازي فيها. وقد نالت رواية بهاء طاهر الأولى"شرق النخيل"حظا قليلا من الدرس النقدي ربطها في الغالب بـ"معنى" الرواية واستقراء دلالة الأرض، وذلک على الرغم من وضوح نظام أدوات مائزة للکاتب. والبحث يقرأ الرواية بوصفها حملة على الأبوية بکل مستوياتها من البيت والقرية والوطن بصفة عامة، ويحاول استقراء بنيات وتقنيات تعيننا النظر للرواية بوصفها تشکيلا لغويا وتفسير دور الزمن المکثف لأدواتها؛ حيث جاءت في يوم واحد وبيان دور التداخل الزمني بين يوم الرواية والأحداث السابقة عليها.
ويطبق البحث آليات في شعرية الرواية وهي الاختزال والترتيب والرموز والاستعارة والمجاز والنقض. ففي الاختزال مرت الرواية سريعا على أحداث وشخصيات تاريخية دون تفاصيل لکونها رواية قصيرة معتمدة تکثيف الأحداث، ومرکزة على شخصيات وأحداث ملتبسة التباس يوم الرواية ذاته.
 وفي شعرية الترتيب درسنا دور المونتاج الذي التزمه في تداخل الأحداث، وفي شعرية الرمز تبدو النخلة رمزا للتباين بين فرعي أفراد الأسرة البطل وکذلک رمزية الاسم عند حسين.
 وفي المجاز نحلل مع الکلب بوصفه مجازا عن الأب، وکذا کان الحصان مجاز عن العم ونؤصل لتنافرهما تراثيا ونبين کيف انحاز المؤلف لما استجد من شفرة المجازين، وفي شعرية النقض نوضح تباين "ليلى"في الرواية مع جدتها السابقة التراثية. ثم نخلص لأبرز النتائج.

عنوان المقالة [English]

Poetic Aspects in Bahaa Tahir's Sharq al-Nakhil

المؤلف [English]

  • Alaa al-Jabri
المستخلص [English]

Novelistic criticism often suffers from relating the “meaning” of the novel to the historical reality, without paying due attention to the mechanisms of linguistic condensation or metaphorical constitution of the novel. Bahaa Taher’s first novel Sharq Al-Nakheel (East of the Palm Trees) has received little critical attention, as critics have usually focused on its “meaning” and explored the significance of the earth in it, although the author uses distinguished narrative techniques in this novel. The present paper reads the novel as a campaign against patriarchy at all levels: the home, the village, and the homeland at large.  It tries to explore the techniques that enable us to view the novel as a linguistic configuration, interpret the role of time which condenses its tools (the events of the novel take place in one day only), and highlight the role of temporal convergence between this “day” of the novel and the events that precede it.
The paper applies some mechanisms of the poetics of the novel, such as narrative summary, narrative arrangement, symbolism, metaphor, metaphorical language, and poetics of opposition. As for narrative summary, the novel quickly passes over some historical events and characters without detail, as it is a short and concise novel that focuses on characters and events that are as mysterious and problematic as the “day” of the novel itself.
As for the poetics of arrangement, we studied the role of narrative editing that the author employs with reference to the convergence of events. As far as symbolism is concerned, the palm tree seems to be a symbol of the contrast between the two branches of the same family, and there is also the symbolism of the name “Hussein”.
As for metaphorical language, the dog represents the father, while the horse represents the uncle. We make a historical survey of the traditional opposition between the dog and the horse, and show how the author has taken the side of the new developments in this metaphorical issue.  In the poetics of opposition, we show how Laila in the novel contrasts with her ancestral grandmother in Arabic literary history.