رؤي الشباب نحو جرائم الارهاب الفکري دراسة اجتماعية ميدانية للدوافع وأليات المواجهة علي عينة من طلاب جامعة أسيوط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم الاجتماع الجنائي - کلية الآداب – جامعة أسيوط

المستخلص

إستهدفت الدراسة الراهنة التعرف علي رؤي طلاب الجامعات نحو جرائم الارهاب الفکري من خلال التعرف علي العوامل المؤدية إلي إرتکابها، وبيان الآثار المترتبة عليها، وأساليب ومستويات مواجهته، والمعوقات التي تحول دون التصدي له. وجمعت الدراسة بين الأسلوبين الکمي والکيفي لتحقيق التکامل المنهجي، حيث أجريت الدراسة الميدانية مستخدمة منهج المسح الاجتماعي ممثل في أداة الاستبيان علي عينة من طلاب وطالبات جامعة أسيوط، الفرق الأولي والرابعة من مختلف الکليات العملية والنظرية، بلغ حجم العينة (818) طالب وطالبة، کما تم الإستعانة بدليل المقابلة المباشرة لعينة من الطلاب عددهم (15 مفردة ) من الجنسين. وأنتهت الدراسة إلي جملة من النتائج أهمها أن طلاب الجامعات لديهم رؤي منخفضة نحو العوامل المؤدية الي الوقوع بهم في جرائم الارهاب الفکري، وآثارة، وأليات مواجهته، کما ثبت أن هناک علاقة دالة إحصائياً بين العوامل المؤدية إلي جرائم الارهاب الفکري والسنة الدراسية، کما توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين کل من الخصائص الشخصية وبين درجات التعرف على العوامل المؤدية إلى جرائم الإرهاب الفکري لدي طلاب الفرقة الأولي في متغيرات (نوع الکلية، فئات الإقامة، مهنة الأب ) ولدي طلاب الفرقة الرابعة في متغيرات ( نوع الکلية، وفئات الإقامة). أثبتت النتائج وجود فرق معنوى ذو دلالة إحصائية بين استجابات المبحوثين فى التعرف على الآثار المترتبة على جرائم الإرهاب الفکري بين متوسطات الفرقة الأولى والفرقة الرابعة.  کما ثبت وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين کل من الخصائص الشخصية وبين رؤي الشباب نحو الآثار المترتبة على جرائم الإرهاب الفکري لدي طلاب الفرقة الأولي في متغيرات ( نوع الکلية، ترتيب المبحوث، مهنة الأب) ولدي طلاب الفرقة الرابعة في متغيرات ( النوع، فئات الإقامه، مهنة الأب، المستوي التعليمي للأب، المستوي التعلمي للأم ). کشفت النتائج وجود فرق معنوى ذو دلالة إحصائية بين استجابات المبحوثين فى التعرف على أساليب ومستويات مواجهة جرائم الإرهاب الفکري بين متوسطات الفرقة الأولى والفرقة الرابعة. کما ثبت وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين کل من الخصائص الشخصية وبين رؤي الشباب لأساليب ومستويات مواجهة جرائم الإرهاب الفکري لدي طلاب الفرقة الأولي في متغيرات ( نوع الکلية، مکان الإقامة، فئات الإقامة، المستوي التعليمي للأب، مهنة الأب، مهنة الأم ) ولدي طلاب الفرقة الرابعة في متغيرات ( العمر، الحالة الاجتماعية ).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Youth visions towards intellectual terrorism crimes A social field study of the drivers and mechanisms of confrontation Ali sample of Assiut University students

المؤلف [English]

  • Asma Jaber Ali Mahran
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the visions of university students towards intellectual terrorism crimes by identifying the factors that lead to their commission, and explaining the effects resulting from them, methods and levels of confrontation, and the obstacles that prevent them from being addressed. The study combined the quantitative and qualitative methods to achieve systemic integration, where the field study was conducted using the social survey method represented in the questionnaire tool on a sample of students from the University of Assiut, the first and fourth teams from various practical and theoretical colleges, the sample size reached (818) male and female students, as was done Using the direct interview guide for a sample of students (15 students) of both sexes. The study ended with a number of results, the most important of which are that university students have low visions towards the factors leading to their falling into the crimes of intellectual terrorism, and the effects and mechanisms of confronting it, as it has been proven that there is a statistically significant relationship between the factors leading to intellectual terrorism crimes and the school year, and there is also a correlation. Statistical significance between each of the personal characteristics and the levels of identification of factors leading to crimes of intellectual terrorism among students of the first group in variables (college type, residence categories, father's profession) and students of the fourth group in variables (college type, and residence categories). The results demonstrated that there was a statistically significant difference between the respondents' responses in identifying the effects of intellectual terrorism crimes between the averages of the first and fourth groups. It also proved that there is a correlation relationship statistically significant between each of the personal characteristics and the visions of young people towards the effects of crimes of intellectual terrorism among students of the first group in the variables (type of college, arrangement of the respondent, the profession of the father) and the students of the fourth group in variables (type, categories of residence , Father’s profession, father’s educational level, mother’s educational level). The results revealed that there was a statistically significant difference between the respondents' responses in identifying methods and levels of confronting crimes of intellectual terrorism between the averages of the first and fourth groups. There was also a correlation relationship with statistically significant between each of the personal characteristics and youth visions of methods and levels of confronting crimes of intellectual terrorism among students of the first group in variables (type of college, place of residence, residence categories, educational level of the father, father’s profession, mother’s profession) and I have students The fourth group in the variables (age, marital status))

الكلمات الرئيسية [English]

  • Youth
  • Crime
  • intellectual terrorism