جريدة "السفور" وقضية حجاب المرأة واختلاطها بالرجال 1915 ــ 1923

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التاريخ الحديث والمعاصر ــ کلية الآداب ــ جامعة دمياط

المستخلص

في هذه الدراسة، ناقشنا رؤية جريدة "السفور" لقضية حجاب المرأة واختلاطها بالرجال، باعتبارها القضية المرکزية لهذه الجريدة وإحدى أهم قضايا المرأة المصرية في أوائل القرن العشرين.
وقد تم تقسيم البحث إلى مبحثين، استعرضنا في اولهما تأسيس جريدة "السفور" واهم ملامحها وأبرز القيم والتوجهات الحاکمة لتجربتها على المستوى الفکري والسياسي.
أما المبحث الثاني فقد استعرض موقف هذه الجريدة من قضية الحجاب والاختلاط، وقد حاولنا في هذا العرض فهم علاقة "السفور" بالأفکار السابقة عليها بخصوص المرأة وخاصة أفکار قاسم أمين، وما أدى إليه انتسابها لهذه الأفکار من سيادة طابع التدرج والحذر في تجربتها، فضلاً عن محاولتها تأسيس موقفها في الموضوع بشکل لا يصطدم بالثوابت الدينية.
ورغم هذا الطابع التدرجي الحذر، فقد طالبت "السفور" طويلاً بتحرير المرأة من الحجاب السائد وقناع الوجه باعتباره رمزاً للاستبداد الشرقي والقهر الذکوري للنساء، وحاولت نقل هذه الظاهرة من حيز الفرض الديني إلى حيز المعطى الاجتماعي الذي يمکن نقده وتغييره.
وفي السياق ذاته، ناصرت "السفور" مبادرات المرأة في کسر الجدران المحيطة بها واختراقها، فدعمت مشارکتها في المحافل العامة وأيدت ظهور "شخصيات نسائية عامة"، وواجهت ظاهرة التحرش بالنساء في شوارع المدن المصرية باعتبارها انعکاساً طبيعياً للمعنى الجنسي للحجاب والاحتجاب.
وتأسيساً على کل هذا، أشار البحث إلى أثر ثورة 1919 في تناول "السفور" للقضية المطروحة، وما أکسبته هذه الثورة للداعين لفکرة السفور والاختلاط من تفاؤل تاريخي وإحساس بانتصار فکرتهم.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

AlSofour newspaper – Case study: Women’s Hijab 1915-1923

المؤلف [English]

  • Ahmad Salah El-Mulla
المستخلص [English]

In this study, we discuss AlSofour newspaper vision for women’s hijab ”veil” and their mixture with men, being the main theme/concern/objective of the paper and one of the most important topics concerned with Egyptian women in the early twentieth century years.
The study is divided into two researches; the first reviewed the foundation of the paper, its main features & most highlighted values governing its direction on the intellectual and political level.
The second research displayed how the paper stands regarding women’s hijab and gender mixture. We attempted in this part to understand how AlSofour related to preceding thoughts/ideas concerned with women liberation, especially those of Kassem Amin, and how this caused the paper experience & progress to be gradual and cautious, aside from its continuous desire not to clash with religious constants.
Despite this cautious progressive nature, AlSofour had always demanded women’s liberation from the common hijab & face mask as symbols for eastern tyranny and male oppression towards women, meanwhile trying to change this notion from a “Religious Demand” to a ”Social Practice”, one  that can be criticized and changed.
In the same context, AlSofour stood by Women’s attempts to break surrounding walls/barriers and penetrate them, supporting their participations in public/international forums, endorsed ‘public women figures’, and confronted harassment and mistreatment of women in Egyptian streets, considered as a sexual reflection of hijab.

On the above grounds, this study also mentions the 1919 revolution impact on how AlSofour addressed the issue in hand, and how this revolution empowered those calling upon the idea of gender mingling and gave them a sense of victory and optimism.