الانهيار امام النظره الرافضه: علاقات القوى وتوهم الحريه فى روايتى ذات مره فى الارض الموعوده واحلام الزعفران لليلى حلبى وشيلا عبد الله: قراءه فوکوديه

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

ان النظام والقانون هو ناموس الکون منذ بدء الخليقه ولکن منذ خلق الانسان ولدت معه الرغبه فى خرق النظام ومخالفة القوانين وهو الأمر الذى يشعره بذاته وقدرته مع علمه اليقينى بأنه سيکون دوما عرضه للمراقبه التى تختلف وتتنوع اشکالها. بعد کارثة برجى التجاره العالميين بالولايات المتحده الامريکيه تولد لدى الامريکين الشعور بأن المسلمين على وجه التحديد قد اصبحوا مصدرا للخطر يهدد حياتهم وحضارتهم فأصبحوا يتفننون فى جعلهم تحت أنظارهم بصفة دائمه وهو مايتضح فى روايتى "ذات مره فى أرض الأحلام" لليلى حلبى و"أحلام الزعفران" لشيلا عبدالله اللتين تصوران التغيرات التى طالت ميزان القوى بما يؤثر على العلاقات بين الافراد والمؤسسات. لقد صار المجتمع الامريکى صارما جدا فى المعايير التى يفرضها للحکم على مدى مطابقة افراده للمواصفات التى يفرضها للحکم على الفرد انه مواطنا طبيعيا وهذه الدراسه تلجأ للمفاهيم الأساسيه فى فلسفة فوکوه مثل معايير الحکم على طبيعية الأفراد والأشياء ومفهوم الحريه السياسيه والميتافيزيقيه وعلاقات القوه وهى مفاهيم تساعد على فهم التجارب التى تمر بها شخصيات الروايتين بينما يساعد مفهوم "القوه الحيويه" على فهم سياسات الحکومات المختلفه خاصة حکومتى الولايات المتحده وباکستان فبينما تضع الاولى سياساتها على اسس علميه وتهتم بوضع خطط واضحه نجد الحياه فى باکستان تعزى کل شئ الى القدر وتصاريفه الأمر الذى يساعد على هروب المواطنين والحکومات من تحمل مسئولية عدم التخطيط او قصوره وکذلک على خلط الاوراق فى مجالات الحياه المختلفه من دين وسياسه واقتصاد ألخ. وفى النهايه تقدم الدراسه تحليلا للقيود الاجتماعيه والتاريخيه التى تمثل فى بعض الاحيان قيودا تعرقل الأفراد والمجتمعات وتضع سدودا وحدودا فى طريق التقدم وحل المشکلات.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Crumbling under the Disciplinary Gaze: Power Relations and the Illusion of Freedom in Shaila Abdullah's Saffron Dreams and Laila Halaby's Once in a Promised Land, a Foucauldian Reading

المؤلف [English]

  • Nabila Ali Marzouk Ahmed
المستخلص [English]

Discipline has been a basic constituent of life ever since the first man and woman came to earth with a legacy of resistance, an awareness of their subjectivity and the knowledge that being watched will always be a part of life. After the Towers' disaster, the need ensued to subject Muslims to the gaze of the American nation. In their novels, Laila Halaby and Shaila Abdullah depict USA after the disaster. This paper, besides translating and introducing the texts into Arabic, investigates the new forms the exercise of power takes shifting and changing relations among and between individuals and institutions. The American society abounds with judges of normalcy who tighten the standards and exclude people on new terms. Foucault's novel understandings of basic concepts give the framework for this paper. "Normative judgments", "metaphysical and political freedom" and "force relations" help interpret the personal experiences of the characters, while "biopower" highlights the difference between the policies of their governments. Parallel to the discourse of discipline that characterizes US society, goes that of fate in Jordan and Pakistan, where predestination negates personal freedom and "fate" helps refer the misfortunes that befall countries as a result of the absence of a clear, biopolitical agenda to the discourse of religion. Lack of organization appears in the overlap between discourses; the religious discourse overlaps other discourses. American citizens are subject to constraints that organize public behavior while Jordanians and Pakistanis are burdened with historical constraints that target personal life. Instead of liberating their true selves from under the debris of fallen kingdoms, they wear their subjectivities like iron masks, abiding by the traditions of countries they chose to abandon. Others expand their hearts cherishing both homelands using Foucault's "arts of the self" and detach themselves from cultural barriers to form true, instead of disciplinary subjectivities.