أثر استخدام إستراتيجية الألعاب التعليمية في رفع مستوى تحصيل طلبة الصف الثامن الأساسي في مادة قواعد اللغة العربية في مدارس محافظة الکرک

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

     هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام إستراتيجية الألعاب التعليمية في رفع مستوى تحصيل طلبة الصف الثامن الأساسي في مادة قواعد اللغة العربية في مدارس محافظة الکرک. وتکونت عينة الدراسة من (235) طالبا وطالبة، منهم (106) طالبا و(129) طالبة موزعين على (8) مدارس بواقع (4) مدارس للذکور، و(4) مدارس للإناث،وقسمت العينة إلى مجموعتين الأولى تجريبية وعددها(115) طالبا وطالبة، والثانية ضابطة وعددها (120) طالبا وطالبة. وقد استخدم الاستبانة لجمع البيانات، واختبار تحصيلي قبلي وبعدي. وأظهرت النتائج
أن مستوى تصورات طلبة الصف الثامن في محافظة الکرک نحو تعلم مادة قواعد اللغة العربية بالطرق المتبعة حاليا جاء بدرجة سلبية مرتفعة، وأن مستوى تصورات طلبة المجموعة التجريبية نحو تعلم قواعد اللغة العربية  بطريقة الألعاب التعليمية جاء مرتفعا، کما أظهرت أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات الأداء البعدي لأفراد المجموعتين التجريبية والضابطة على اختبار التحصيل تعزى للجنس، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات الأداء البعدي لأفراد المجموعتين التجريبية والضابطة على اختبار التحصيل وأن الفروق تعود لصالح طلبة المجموعة التجريبية.
     وبناء على نتائج الدراسة فقد أوصى الباحث بـ ضرورة توسيع قاعدة المستفيدين والمستفيدات من المعلمين والمعلمات من دورات تصميم الألعاب التعليمية، وإکسابهم لمهارات التعامل معها، لما لذلک من أثر إيجابي في الطلبة. وتصميم ألعاب تعليمية من قبل القائمين على المناهج في وزارة التربية والتعليم، وتزويد المعلمين والمعلمات في المدارس بها، للعمل على تنفيذها، والتدريس بمساعدتها، مما يسهم في توحيد تلک الألعاب في کافة المدارس.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effect of using educational games strategy is to raise the level of achievement basic eight grade in the subject of Arabic grammar schools in Karak students

المؤلف [English]

  • Malek Abdulhadi Al Zamel Kasasbeh
المستخلص [English]

        The study aimed to identify the impact of the use of educational games strategy is to raise the level of achievement basic eight  grade in the subject of Arabic grammar schools in Karak students. The study sample consisted of 235 students, including 106 students and 129 students spread over (8) schools by (4) schools for boys, and (4) girls' schools, the sample was divided into two groups, the first trial and the number is (115) students, and the second officer and the number is (120) students. Questionnaire was used to collect data, and achievement test before me and after me. The results showed
       The perceptions of eight grade students in Karak governorate level towards learning Arabic language rules means currently used came largely negative high, and perceptions of the experimental group students level towards learning Arabic grammar way educational games came high, also showed no statistically significant differences between the averages dimensional performance of the experimental and control groups on the achievement test due to gender, and the presence of statistically significant differences between the mean performance posttest for the experimental and control groups differences on achievement test and that the differences are back in favor of the experimental group students.
      Based on the findings, the researcher recommended the need for the expansion of beneficiaries of the teachers base of the design of educational gaming sessions, and equip them with the skills to deal with, as this has a positive impact on students. And the design of educational toys by those in charge of curriculum at the Ministry of Education, and to provide the teachers in the schools, to work on its implementation, and teaching by helping them, thus contributing to the unification of those games in all schools.

الكلمات الرئيسية [English]

  • rules
  • Language
  • games
  • collection