شخصيات مسحوقة في مسرحية "الخادمات" ل ( جان جينيه)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تسلط هذه الدراسة الضوء على براعة الکاتب المسرحي ( جان جينيه) في تحويل قصة بسيطة تدور احداثها حول علاقة الحب والکره بين سيدة وخادمتيها الاختين الى موضوع فلسفي معقد يتناول شخصيات المسرحية المسحوقة: کلير, سولانج, مدام, و مسيو.  تظهر الدراسة بأن "الهوية الذاتية" لدى شخصيات المسرحية قد سحقت بالکامل  ولا يمکن اصلا حها.  فشخصيات المسرحية لم تعد تبحث عن هويتها کما يحاول بعض النقاد اقناعنا بذالک.  ان من انجازات الکاتب المسرحي ( جان جينيه) هو رفع مستوى القارىء ليتمکن من التقاط رسالة "العبث".  کما ستوضح هذه الدراسة فالخادمات في المسرحية يمثلن المحاولات اليائسة لدى البشر للوصول الى مفهوم واضح للهوية.  وکل انسان هو مرشح محتمل ليصبح کلير, سولانج, مدام, او مسيو.

عنوان المقالة [English]

Crushed Identities in Jean Genet’s The Maids

المؤلف [English]

  • Khalid R. Aludayli
المستخلص [English]

The present study sheds light on Jean Genet’s craftsmanship of transforming a simple story that revolves around the love- hate relationship between two housemaid sisters and their mistress into a   complicated philosophical issue vis-a-vis the crushed identities of the play’s characters: Claire, Solange, Madame and Monsieur. The study also shows that the identities of the play’s characters   are already crushed beyond repair.  So they are no longer in search of identities as some critics would like us to believe.  Genet’s dramatic   achievement lies in his genuine move to elevate the reader to be able to catch the message of the Absurd.  As the paper will argue, the two maids represent human’s vain attempts to reach any sense of identity.  Every human is always a potential candidate to become   Claire, Solange, Madame or  Monsieur.