عوامل الدافعية التي تؤثر على تعلم اللغة الثانية لدى طلبة قسم اللغة الإنجليزية بکلية التربية الأساسية في دولة الکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المستخلص

تبحث هذه الدراسة في عوامل الدافعية التي تؤثر  على تعلم الطالب للغة الإنجليزية.  وقد تم تطبيق استبانة حول الدافعية في التعلم على الطلبة المسجلين في قسم اللغة الإنجليزية في کلية التربية الأساسية بالهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب في دولة الکويت.  يقوم القسم بتخريج طلبة يحملون درجة البکالوريس في مجال تدريس اللغة الإنجليزية للمرحلة الإبتدائية، وقد هدف الباحثون من هذه الدراسة أن يتمکنوا من التعرف على عوامل الدافعية في تعلم اللغة الإنجليزية      ( سواءاً الداخلية أو الخارجية) بحيث يتم مساعدة الطلبة على تطويرها وتعزيزها، ما يخدم العملية التربوية ويساعد في تحسين مخرجات القسم.  توزعت الاستبانة على أربعة تصنيفات للدافعية في تعلم اللغة الإنجليزية، فهناک بنود تختبر عوامل الدافعية الداخلية، وبنود تختبر عوامل الدافعية الخارجية وبنود تختبر عوامل الدافعية الداخلية والخارجية معاً، وبنود تختبر عدم الدافعية لدى الطلبة.  وتوصلت الدراسة إلى أن 80% من الطلبة لديهم الدافعية الداخلية والخارجية لتعلم اللغة وأنهم لم يفقدوا تلک الدافعية منذ أن التحقوا بالقسم.  وأوصت الدراسة أن يقوم المدرسون بتعزيز ودعم هذه الدافعية عن طريق استخدام استرتيجيات مختلفة في غرفة الدراسة. 

عنوان المقالة [English]

Motivational Factors Affecting L2 Learning among Students of the English Department at the College of Basic Education in Kuwait

المؤلفون [English]

  • Badria A. Al-Haji
  • Nawal Al-Refae
  • Hanan Taqi
  • Khaled Shuqair
المستخلص [English]

This study aims at exploring the types of motivation factors that affect students in learning English and becoming English teachers.  A motivation survey is administered to the students enrolled in the English Department at the College of Basic Education in Public Authority for Applied Education and Training. The Department graduates students with a bachelor degree in English Education at the primary level.  By understanding motivation in the students’ outlook, the researchers hope that students can be helped to develop and enhance their intrinsic and extrinsic outlooks towards the language and hence would have pedagogical implications relevant to the outcomes of the department. There were four categories that were tested in the survey; namely, intrinsic motivation, extrinsic motivation, combined motivation, and motivation loss (amotivation). It was found that about %80 of the students are intrinsically and extrinsically motivated to study English in the department, and those students did not lose their motivation since they have started studying in the English department in CBE. The researchers recommended that these outlooks in motivation be built upon and enhanced by using various motivational strategies in the classroom.