المتغيرات النفسية المرتبطة بمهنة جمع وفرز القمامة بمنشأة ناصر في ضوء نوعية الحياة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس البيئى – قسم العلوم الانسانيه البيئية– معهد الدراسات والبحوث البيئية – جامعة عين شمس

المستخلص

حدد الباحث الهدف من البحث فى ضؤ أن جامعى القمامة يعانون من صعوبات ومخاطر بسبب طبيعة عملهم الشاقة ووضعهم الاجتماعى المنخفض، وتدهور نوعية الحياة لديهم مما کان له تداعيته على الحالة النفسية لديهم من انخفاض تقدير الذات وعدم الرضا عن الحياة، وعدم التوافق المهنى، والنظرة السلبية للمستقبل، ومشاعر العجز والضعف بسبب سوء الأحوال المهنيه والبيئية ،وتم استخدام مقياس الحاله النفسيه ، ومقياس نوعية الحياه ، ودراسة الحاله ، على عينة من جامعى القمامه قوامها (60) عامل وعامله من جامعى القمامه ، بالأضافه الى تطبيق دليل دراسه الحاله على (6) من الذکور والاناث جامعى القمامه ، وأظهرت النتائج بأنه توجد علاقة طردية قويه دالة إحصائيا عند مستوى دلاله معنوية (α ≤ 0.01) بين المتغيرات النفسية ونوعية الحياة لدى کل من الذکور والإناث من العاملين بمهنة جمع وفرز القمامة بمجتمع الدراسة ، کما أکدت النتائج على وجود فروق جوهرية دالة إحصائيا عند مستوى دلاله معنوية (  ≤ 0.01) بين متوسطات درجات الذکور والإناث العاملين في مهنة جمع وفرز القمامة على مقياس الحالة النفسية ککل وجاءت الفروق لصالح الذکور ،ايضاً أکدت النتائج أنه لا توجد فروق جوهرية دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الذکور والإناث العاملين في مهنة جمع وفرز القمامة على مقياس نوعية الحياة ککل ، أکدت نتائج الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات العاملين في مهنة جمع وفرز القمامة والتفاعل بين مستوى تعليمهم فيما يتعلق بالدرجة الکلية لمقياس الحالة النفسية ککل، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلاله معنوية 0.05 بين متوسطات درجات الذکور والإناث العاملين في مهنة جمع وفرز القمامة فيما يتعلق بالدرجة الکلية لمقياس نوعية الحياة ککل ، ودرجاتهم علي مؤشرات المقياس وفقاً لمتغير المستوى التعليمي.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

PSYCHOLOGICAL VARIABLES ASSOCIATED WITH the profession of COLLECTING AND SORTING GARBAGE AT MANSHAAT NASSER IN THE LIGHT OF QUALITY OF LIFE

المؤلف [English]

  • Ahmed Fakhry Hani
المستخلص [English]

The researcher identified the objective of the research in the light of the fact that the garbage collectors suffer from difficulties and risks because of the nature of their hard work and their low social status, and the deterioration of their quality of life, which has affected their Psychological  state of low self-esteem and dissatisfaction with life, Professional incompatibility, and negative outlook for the future, Feelings of disability and weakness due to poor professional and environmental conditions, The scales of Psychological state, quality of life, and case study, were used on a sample of 60 garbage collectors, in addition to applying a case study on (6) male and female garbage collectors. The results showed that there is a significant positive correlation (α ≤ 0.01) between the psychological variables and the quality of life of both male and female workers in the field of collecting and sorting garbage in the study community. results also showed significant statistical differences at a significant significance level (a 0.01 0.01) between the mean scores of males and females working in the field of collection and sorting of garbage on the psychological scale as a whole. results also confirmed that there are no statistically significant differences between the average scores of males and females working in the collection and sorting of garbage on the scale of  quality of life as a whole, The results of the study confirmed the absence of statistically significant differences between the average scores of workers in the profession of collecting and sorting garbage and the interaction between their level of education in relation to the overall score of the psychological state scale as a whole, while there are differences of statistical significance at a significance level 0.05 between the average scores of males and females working in the profession of collecting and sorting garbage in relation to the overall degree of quality of life scale as a whole, and their grades on the indicators of the scale according to the variable of education level.