سياق الموقف عند سيبويه وأثره في تشکيل الکلام

نوع المستند : مقالات أصلیه

المؤلف

أستاذ النحو والصرف والعروض المساعد - کلية الآداب جامعة قناة السويس

المستخلص

يعرض هذا البحث لبيان معنى سياق الموقف ويثبت أنه عنصر أساسي في الأحکام التي وصف بها سيبويه العبارات الواردة في کتابه بغية التقعيد ، فکثير من هذه الأحکام کالصواب والخطأ والحسن والقبيح القبول والرفض تقوم بعد استشارة الموقف الذي يحتوي الکلام . بالإضافة إلى بيان تناول القدماء لسياق الموقف تحت مفهوم المقام وسبقهم للمحدثين في ذلک  کما يعرض هذا البحث لأثر سياق الموقف في المستويات اللغوية المختلفة من صيغةٍ ومفردةٍ معجميةٍ وترکيبٍ ودلالةٍ .
ويهدف البحث في الأساس إلى بيان أثر سياق الموقف في التحليل النصي وذلک من خلال بيان جهود سيبويه في التحليل لبنى النص الصغرى (صيغةً ومفردة وترکيب ودلالة) ، إيمانا من الباحث بأن التحليل الأمثل لأي نص إنما يکون في ضوء الموقف أو المواقف التي تحتوي النص .
کما يهدف البحث إلى ضرورة معايشة الموقف الحاوي للقاعدة اللغوية الواصفة للکلام وأن استساغة دارسي اللغة لقواعدها لم يکون بمعزل عن معايشة مواقفها وملابساتها .    

عنوان المقالة [English]

Sibawayh’s Context of Situation and its Impact on the Formation of Speech

المؤلف [English]

  • Ahmed Gamal Eddin
المستخلص [English]

This study shows the meaning of situationcontext and provesthat it is an essential element in judgments by whichSibawayhdescribed statements and phrases contained in the book "Boghiat Al Taq'eed". Many of these judgments such as the right and the wrong, the good and the bad, and acceptance and rejection come along after addressing the attitude that contains the speech.
In addition to addressing the way by which the ancient scholars addressed the context of the situation under the conceptof the situationand how they preceded the modernizers, this study also demonstrates the impact of the situation context in different levels of language informula,lexeme, synthesis and indication.
Basically, the research aims to demonstrate the impact of the context of the situation, through Sibawayh's efforts in the analysis of the structures of micro text (formula, lexeme, synthesis and indication) upon the belief of the researcher that the best analysis of any text but is in the light of the situation or situations that contain the text.
The research also aims to confirm the need to experience the situation which contains the linguistic rule that describes the speech, and that the learners cannot understand the grammatical rules without experiencing the situations and circumstances of these rules